De redactie stelde elk jurylid twee vragen: ‘Waar leg je de focus op bij de jurering van de projecten?’ en ‘Wat versta jij onder schoonheid in (interieur)architectuur?’

Pieter Bedaux, voorzitter
Pieter Bedaux studeerde aan de Technische Universiteit in Delft. Na zijn studie verhuisde hij naar Sevilla waar hij drie jaar werkte voor Cruz y Ortiz Arquitectos. Bedaux was daarna vijftien jaar architect en partner bij Bedaux de Brouwer Architecten. In 2021 startte hij zijn eigen bureau, Pieter Bedaux in Antwerpen.
In de afgelopen twintig jaar heeft hij een aanzienlijk oeuvre opgebouwd, dat onder meer bestaat uit de uitbreiding en renovatie van museum Singer Laren en grootschalige binnenstedelijke transformaties. Momenteel werkt hij aan een nieuwe bibliotheek in Antwerpen. Zijn werk is meermalen bekroond.
'Ik zal letten op de relatie en overgang tussen oud en nieuw. Is de ontwerper erin geslaagd het bestaande volledig te doorgronden om hier iets bijzonders en passends aan toe te voegen?'
'Onder schoonheid versta ik een ervaring die onze zintuigelijke waarneming overstijgt. In deze tijd is schoonheid in architectuur met zeer beperkte middelen tot stand gebracht met waardering voor wat we al hebben. Schoonheid is geen luxe maar een noodzakelijkheid; het biedt hoop, troost en betekenis.'

Noor van Mierlo
Noor van Mierlo studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amersfoort. Na een aantal jaar als docent in het middelbaar onderwijs is ze omgeschoold tot fotograaf. Van 1993 tot 2018 heeft ze gewerkt als zelfstandig fotograaf en docent fotografie bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Ook was ze lid van de Werkgroep Verfraaiing Breedstraatbuurt in Utrecht.
Van 2019 tot en met 2022 heeft ze samen met Jan Zonderland en Rien Korteknie, van Korteknie Stuhlmacher Architecten, een nieuwbouwhuis gerealiseerd in de historische binnenstad van Utrecht.
‘Mijn focus zal liggen op de wisselwerking tussen architect en opdrachtgever. Heeft deze tot een grotere speelruimte geleid in de vormgeving van de woning of niet?’
‘Ik ervaar schoonheid in de architectuur als ik er blij van wordt. Dat hangt samen met verrassing, detaillering, materiaal, kleur et cetera.’

Tako Postma
Tako Postma is zelfstandig architect en sinds 2019 stadsbouwmeester van Delft. In deze rol adviseert hij de gemeenteraad om samenhang in de stedelijke ontwikkeling te bevorderen. Postma heeft aan een breed scala aan gebouwen gewerkt, vaak op de grens van stedenbouw en architectuur. Zijn ontwerpen willen een uitdrukking zijn van de manier waarop mensen er samenleven, in directe relatie met hun omgeving.
'In Mon Oncle van Jacques Tati liggen stapstenen in de vijver tussen huis en tuin, in een zeer onregelmatig patroon − wie eroverheen loopt doet als vanzelf een dansje. Ik hoop dat we als jury huizen te zien krijgen die hun ruimtelijkheid ontlenen aan de manier waarop het leefpatroon van de bewoners is vertaald − en omgekeerd, dat de ontdekte ruimte een verrassing biedt voor het gebruik. De ware schoonheid ontstaat als bewoners en huis samen een dansje doen.'

Esther Bentvelsen
Bentvelsen studeerde in 2015 af aan het Sandberg Instituut waar ze een Master of Interior Architecture behaalde. In lijn met haar passie voor kunst, heeft ze ook een bachelordiploma in grafisch ontwerp van de Rietveldacademie. Ze werkte eerder met Inside Outside ze sloot zich aan bij het Amsterdamse architectenbureau Space Encounters, waar ze samenwerkte met partners Remi Versteeg en Stijn de Weerd.
In juli 2022, na het behalen van haar tweedegraads master architectuur aan de Academie van Bouwkunst sloot zij zich aan bij de oprichters van Beyond Space als de derde partner van de studio.
‘Ik zoek projecten die niet voorspelbaar zijn en de grenzen van hun eigen disciplines − interieur en exterieur − opzoeken en voorbijgaan. Met als eindresultaat unieke projecten.’
‘Schoonheid in de (interieur)architectuur is voor mij een zeker gevoel van achteloosheid; als een ontwerp aanvoelt als vanzelfsprekend maar toch zijn eigen identiteit waarborgt.’

Charlotte Thomas is vakredacteur bij de Architect met een focus op de ruimtelijke beleving, de gebruiker, transformatie en renovatie. Ze heeft een voorliefde voor design. Ze studeerde af als kunst- en architectuurhistoricus en heeft onder meer gewerkt bij Stroom Den Haag, Museum Het Schip, AFFR, Vice, Van Eesteren Museum en Galerie Bart.