Het Igol huis - Studio Ilinx

Het Igol huis is een vakantiehuis gebouwd voor twee hikers in Igol, Iran. Vakantie is een tijd waarin het werk en de spanningen van het dagelijks leven afwezig zijn. Het ontwerp van het Igol huis viert dit gevoel door het verlengen van de tijd: het is een lofzang voor traagheid. Geïnspireerd door de verschillende ideeën achter de poëzie van de Perzische tuinen, zijn de bestaande terrassen getransformeerd tot polyfonisch gelaagde tuinen. Het idee achter de gelaagdheid is ook verlengd naar het interieur. Bovendien zijn, als reactie op de tegenover gelegen begraafplaats, de ruimtes gechoreografeerd om de verheugende verhoudingen tussen het menselijk lichaam, de zwaartekracht en het schuine te activeren.

Toelichting Studio Ilinx | Beeld Deed Studio

De transformatie van de bestaande terrassen naar gelaagde tuinen

Igol is een voorstedelijk bergdorp in de buurt van Teheran. Momenteel vinden er in Igol veel constructies plaats die met hun gigantische opgravingen de berg vernielen. Toen de klanten het perceel kochten bestond het uit negen terrassen op een steile helling vijfenzeventig procent die door de vorige eigenaren waren gebouwd. De aanleg van deze terrassen had de tuinen die er ooit lagen toentertijd verwoest. De opvolgende eigenaren hebben vervolgens geprobeerd deze terrassen uit te graven, wat voor een aardverschuiving bij de aangelegen percelen veroorzaakte.

Daarom hebben we besloten afgravingen te vermijden en aan de bestaande terrassen alleen materie toe te voegen indien dit echt nodig is. De bestaande terrassen werden zodanig uitgebouwd en aangepast zodat ze transformeerden in gelaagde tuinen. Het besluit om materie toe te voegen en niet te verwijderen opende de mogelijkheid om gelaagde tuinen te creëren zonder het te bebouwen. Deze toegevoegde materie kon namelijk zowel grond of water zijn.

Door de steile helling en de smalle en wisselende breedte van het perceel wordt het gebouw een drempel die de voor- en achtertuin losmaakt en verbindt. De auto staat op een plek onder het eerste terras op straatniveau waar nieuw leven is ingeblazen als parkeerplaats.

Om het huis te bereiken moet je eerst de voortuinen door. Dit kan alleen door de trappen op te gaan of de schuine buitenlift te nemen. De lift is opgehangen aan een groene schuine strook. Deze strook heeft de steile, gladde en beschadigde stenen buitentrap die vele jaren geleden door de vorige eigenaren was gebouwd vervangen. De ervaring van het nemen van deze lift viert de schuinheid van het ontwerp.

Pardis (پردیس)

De Perzische tuin, Pardis, پردیس, of pairidaēza is een aards paradijs. Eeuwenlang is het in de Iraanse architectuur, poëzie, miniatuur en tapijt verbeeld en in de poëzie in meerdere vormen herschreven. Pardis is een tijdruimte die los staat van andere ruimten en tijden. Het is de tijdruimte van de vakantie en vormde een cruciaal begrip in het ontwerp van het Igol huis en het omgevende landschap.

We wilden inspelen op de veelheid aan ideeën achter de poëtica van Pardis. Het ontwerp overlapt meerdere materialisaties van de tuin door verschillende lagen – zowel materiële als ideologische lagen. Elke laag reageert verschillend op de vraag “Waar/wanneer is een tuin?”.

Op de ene laag is de tuin een fruit- en groentetuin en op de andere is een ruimte van aroma. Op de ene laag kan je drijven in het water en op de andere kan je luisteren naar het geluid van het stroompje water. Op de ene laag is een gemeenschappelijke ruimte voor gezelligheid en evenementen (waaronder kunst workshops dat door de klant georganiseerd wordt voor kinderen) en op de andere is een privé ruimte voor stilte. Op de ene laag wordt beweging geactiveerd en op de andere wordt het gestimuleerd te blijven.   

Geïnspireerd door de werken van de Franse architect Claude Parent en de filosoof Paul Virilio op de functie van het schuine, hebben wij de potentie van het schuine verkent in het Igol huis”

De begraafplaats en het potentieel van het schuine

Het perceel is gelegen tegenover de begraafplaats en het huis is boven op de helling geplaatst. Om het huis te bereiken moet daarom eerst de helling overwonnen worden. Er is potentie in het schuine en daarmee de weerstand tegen de zwaartekracht dat het gevoel van vreugde activeert. Geïnspireerd door de werken van de Franse architect Claude Parent en de filosoof Paul Virilio op de functie van het schuine, hebben wij de potentie van het schuine verkent in het Igol huis. Dit past ook erg goed bij de passie van de klanten voor hiking.

Om een voorbeeld te noemen: de schuine, langzame beweging tussen de polyfonisch gelaagde tuinen van de op de groene streep hangende buitenlift doet herinneren aan de aanwezigheid van zwaartekracht, maar activeert ook spel, nieuwsgierigheid en verwondering. Hetzelfde geldt voor de op speelse manier van richting veranderende trappen.

Deze werkingen zijn gechoreografeerd om manieren van verzet tegen de dood te worden. Ze vermijden de begraafplaats niet, maar accepteren en verzetten zich constant tegen de dood op een speelse en bewuste manier. Op deze manier waren de steile helling en de aanwezigheid van de begraafplaats geen problemen meer voor elkaar, maar werden ze potentiëlen voor het project.

Het ontwerp van het Igol huis en de bijbehorende gelaagde tuinen introduceren een vorm van leven die niet uitsluitend horizontaal of verticaal zijn, maar juist beiden of ergens ertussen in: een schuin leven. Geïnspireerd door de Perzische miniaturen, worden in sommige tekeningen verticaliteit en horizontaliteit naast elkaar geplaatst om hun gelijktijdigheid te tonen.

De lagen van het interieur

Het gebouw heeft drie verdiepingen. De eerste verdieping opereert zelfstandig vanwege de unieke dialogen die het met de buitenkant heeft, de verschillende activiteiten die het veronderstelt en de specifieke sensaties die het activeert. De drie verdiepingen samen vormen een polyfonische assemblage. De materialen die op iedere verdieping gebruikt zijn accentueren ieders verschillen terwijl ze tegelijkertijd verhoudingen creëren tussen de drie verdiepingen.

De hoofdingang bevindt zich op de begane grond, waar een kunststudio te vinden is. Een van de klanten is namelijk een schilder. De eerste verdieping bestaat uit een slaapkamer, balkon, badkamer en een multifunctionele kamer. Geïnspireerd door het vloeiende van functie in Iraanse architectuur, kan deze kamer worden omgetoverd tot een slaap-, woon-, eet- of werkkamer. De positie van de twee interieur trappen langs elkaar zorgt voor een schuine visuele verbinding tussen deze drie verdiepingen.

Het verweven van het interieur met het exterieur door middel van beweging brengt de tuinen op deze manier naar binnen”

Er is toegang vanaf zowel de eerste als tweede verdieping naar de aan de achterzijde verbonden gelaagde tuinen. Het is daarom mogelijk vanaf een plek binnen naar buiten te gaan en vanaf daar naar een andere plek binnen. Het verweven van het interieur met het exterieur door middel van beweging brengt de tuinen op deze manier naar binnen.

De aanwezigheid van de tuinen wordt ook door andere werkingen benadrukt. De intensivering van het geluid van het stromende water in het seizoensbeekje bijvoorbeeld, die door een van de achtertuinen loopt. Dit wordt veroorzaakt door de lichte aanpassing van de hoogteverschillen tussen de ingang en de uitgang. Het sluiten van een kleine sluis bij de uitgang zorgt ervoor dat het beekje getransformeerd kan worden tot een vijver. Vanuit de achtertuinen is er toegang tot het dakterras en een bergpad voor voetgangers.

Ambacht, materialen en meubilair

Vakmanschap en materialiteit waren belangrijk in dit project. De vorige eigenaren gebruikten het lokale groene Tuff-steen voor de constructie van de façades van de terrassen, voor de begrenzende muren (die vanwege hun dikte en de smalle breedte van het perceel zijn verwijderd) en voor de steile trappen (die dus vervangen is door de groene schuine strook voor de lift). De stenen zijn hergebruikt voor de uitbreidingen en renovaties van de terrassen. Bovendien is het beton, dat onderdeel uitmaakte van het ontwerp van het landschap, gegoten in gerecycled hout met een ruwe textuur om het verstrijken van de tijd vast te leggen en meer wrijving te bieden en gladheid te voorkomen.

Het geribbelde materiaal van het beekje helpt bij de intensivering van het geluid van het water, terwijl het ook de groei van algen en mos mogelijk maakt en de groei van nieuw leven stimuleert. De kozijnen van de deuren en ramen zijn gemaakt door een van de laatst overgebleven lokale smeden om nieuw leven te brengen in dit verdwijnende ambacht in dit gebied. Het patroon van de vloertegels van de kunststudio is ontwikkeld in samenwerking met de klant, die zoals eerder vermeld een kunstenaar is, en zijn geproduceerd door een lokale keramist.

Bepaalde meubels waren specifiek voor iedere ruimte ontworpen. We hebben bijvoorbeeld multifunctionele meubels ontworpen om de ventilatorconvertoren te verbergen die ook dienen als een keukentafel, een kast, opberging, een verhoging van de vloer en een lade.

Traagheid

Vakantie is een tijd waarin het ritme van het leven is vertraagd. In het Igol huis hebben we architecturale werkingen verkend die traagheid activeren. De kleine ramen aan de noordzijde bijvoorbeeld laten verschillende fragmenten van de Sepidar bomen en de langzame bewegingen van de stammen, takken en bladeren zien.

Het dak is een van de plekken waar traagheid gevierd wordt. Het is een wit oppervlak dat zweeft in haar omgeving, waardoor het een panoramisch zicht op het betoverende landschap biedt en het duizelingwekkende van het gebouw op die hoogte viert. Dit gevoel van vredige duizeligheid is een ervaring dat de inwoners van het huis, die zoals vermeld hikers zijn, bekend mee zijn.