Toelichting LIAG architecten en bouwadviseurs | Beeld Mike Bink
Dit was het moment om onderwijskundige vernieuwingen door te voeren. Om het gebouw energieneutraal te maken. En om dit gebouw technisch en functioneel te verbeteren. Kleine ingrepen met grootse resultaten, vatten dit project samen. Zoals het openbreken van het traditionele onderwijs door vakken te bundelen en (open) leerpleinen te creëren. De vernieuwde opzet vraagt om een andere manier van leren en werken; anders dan leerlingen en docenten tot dan toe gewend waren. Tegelijkertijd biedt dit hen ook veel.
Maatwerkontwerp en -oplossingen
Zo zijn de lokalen van het cluster georganiseerd rondom leerpleinen en clusters. Dat biedt flexibiliteit en maatwerk in gebruik. Het ene moment fungeert de ruimte voor de docent als verlengde van een klaslokaal, het andere moment werken hier leerlingen tijdens een tussenuur in stilte of als groep aan een opdracht. Maar vaak wel met toezicht of onder begeleiding van een onderwijsassistent. Elk plein is uniek en herkenbaar in uitstraling.
“We merken nu al dat leerlingen zuinig zijn op hun nieuwe, mooie leeromgeving. Het is ruimer en lichter in het KKC. En dat heeft een positieve uitwerking op hen: Het maakt ze rustiger. Docenten voelen zich door het werken in clusters juist meer verbonden met hun omgeving en elkaar.” Charles Kauffman, Keizer Karel College
![](https://vmn-dearchitect.imgix.net/uploads/2023/03/liag-mike-bink-kkc-amstelveen-3.jpg?auto=compress%2Cformat&q=50)
Van binnentuin tot groen hart
In het KKC zijn meerdere riante (leer)pleinen verwezenlijkt. Zo is de oude binnentuin omgetoverd tot een oase van rust en ruimte. Het daglicht valt royaal via het glazen dak binnen. De beplanting geeft er sfeer. De ruimte heeft daarmee niet alleen een positief effect op ieders welbevinden, maar ook op de prestaties. Een ander voordeel: Het biedt docenten en leerlingen overzicht. En zicht op wat zich in de omgeving afspeelt.
“Het creëren van leerpleinen is een echte win-winsituatie. Door de binnentuin te transformeren tot een ruim leerplein wisten we het volgende te bereiken: Extra vierkante meters toe te voegen. Looproutes logischer en efficiënter te maken. Tot slot, het gebouw ook compacter én daarmee energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker te maken.” Thomas Bögl, LIAG architecten en bouwadviseurs
Middelbare school met collegezaal
Verder is het nieuwe KKC uitgerust met specials. De collegezaal is daar een voorbeeld van. Het is als een opvallend meubelstuk vormgegeven en prominent geplaatst op een van de leerpleinen. Door deze zaal maken de leerlingen al kennis met de manier van lesgeven die in het hoger onderwijs gebruikelijk is. Naast hoorcolleges is deze ruimte ook geschikt om ouderavonden, lezingen of muziekoptredens te verzorgen.