Toelichting Felixx Landscape Architects and Planners | Beeld Reyer Boxem
Drie niveaus van het secundair onderwijs, praktijkonderwijs en een sportcluster zijn samengevoegd tot een enkele faciliteit bestaande uit verschillende gebouwen met een totale oppervlakte van 16.600m2. Samen met de omliggende buitenruimte van 4 hectare vormen de gebouwen een integraal leerlandschap dat voldoet aan de onderwijsbehoeften van alle scholen en zorgt voor een natuurlijke interactie met de omgeving.
Integraal leerlandschap
Landschap, onderwijs en gebouw zijn tot in detail met elkaar verweven. De radiale opzet maakt het mogelijk het groene landschap tot in het hart van het gebouw te laten doorlopen en voor elke school eigen groene buitenruimte op maat te realiseren.
De ruimtelijke opzet van de campus is geïnspireerd op de historische ‘wierden’ in het Groningse landschap. Deze kleine kunstmatige heuvels zorgden voor bescherming tijdens overstromingen. De randen zijn bewoond, de gebouwen zijn georiënteerd rond een centrale droge plek. De Eemsdeltacampus neemt de radiale opstelling over van deze Groningse terpdorpen. Elke school heeft zijn eigen ‘huis’, met een individuele organisatie, identiteit en uiterlijk. Naast de drie verschillende middelbare scholen, biedt de campus ook onderdak aan een groot aantal regionale sport- en culturele functies: deze zijn geclusterd en ruimtelijk georganiseerd, zodat zowel de scholen als de wijk er onafhankelijk gebruik van kunnen maken.
De groene buitenruimtes van de scholen gaan door middel van heldere routing en overgangen vanzelfsprekend over in de semi-openbare omringende parkstructuur. Deze parkstructuur is zo ontworpen dat ze aanhaakt op de kwaliteiten van het omringende landschap en deze versterkt: de wierde Solwerd, de groene gevarieerde ruimte aan de noordzijde en de kadewereld aan het Eemskanaal.
Landschapskamers
Het campuslandschap is georganiseerd in thematische ‘landschapskamers’. Deze kamers verbinden de verschillende studiegebieden door hun thematisch ontwerp: een kwekerij, leerplein, sportstrand, en een klein wetenschappelijk bos - Tiny Forest - aan de ecologische vijver. De verschillende landschapskamers kunnen worden ingezet voor buitenlessen, studie en onderzoek doordat ecologische omstandigheden zo zijn gesimuleerd dat leerlingen deze kunnen bestuderen en monitoren.
De bestaande waterpartij heeft een meer natuurlijke uitstraling gekregen, en grotere buffercapaciteit met een ecologische oever, wilde bloemen en grassen en een vogeleiland.
Door de transparante gebouwopzet is voor alle leerlingen en gebruikers contact en interactie met natuur en water altijd dichtbij.
Het centrale hart
Alle gebouwen zijn gecentreerd rond een centraal hart dat fungeert als een hub, hoofdingang en ruimte voor gezamenlijke activiteiten. Het landschap loopt door de gebouwen, waardoor de Eemsdeltacampus een transparant en uitnodigend complex wordt. Het midden van de campus is een overdekte ruimte tussen de verschillende gebouwen. Op de begane grond fungeert deze ruimte als een dynamisch schoolplein dat aansluit op de ingangen en openbare functies van de afzonderlijke scholen. Op het dak ontstaat een stille tuin als studeerruimte en klaslokaal. De gedeelde patiotuin verbindt beide niveaus.
Activator in de regio
De campus is een ontmoetings- of verbindingsplek voor iedereen uit de omgeving wordt daadwerkelijk een plek van de gemeenschap. Het vormt een belangrijke verbinding in de sociale netwerkfaciliteiten, geeft een impuls aan sport, cultuur en het verenigingsleven in het gebied en functioneert zo als activator in de regio.
De visie van Eemsdelta Campus is in gezamenlijkheid tot stand gekomen. Tijdens het ontwerprocess is steeds nagedacht over onderwijs, duurzaamheid, natuurinclusiviteit en integratie van de maatschappelijke behoeftes en functies in de Eemsdelta regio. Daarbij zijn de toekomstige gebruikers intensief betrokken: er zijn door het ontwerpteam meer dan 40 workshops gehouden, waarvan de uitkomsten zijn verwerkt in het ontwerp.
Campus Eemsdelta heeft met de oplevering zijn visies verwezelijkt: een campus waarbinnen elke onderwijsvorm ruimte heeft voor de eigen identiteit en behoeftes én toegang heeft tot een uitzonderlijk rijk aanbod aan faciliteiten.
De waarde van een natuurrijke, gezonde leeromgeving
Het realiseren van een klimaat adaptieve wereld met meer ruimte voor de natuur is niet enkel een technische maar ook een sociale opgave. Een groene leeromgevingen brengt komende generaties dichter bij de natuur, en versterkt hun band ermee. Veelvuldig laat onderzoek de positieve impact zien op de ontwikkeling van kinderen en de kwaliteit van het onderwijs. Wetenschappelijke inzichten tonen wat een groen schoolplein en het gebruik ervan kan betekenen voor de maatschappelijke opgaven waar we voor staan.
We hopen dat Campus Eemsdelta een inspirerend voorbeeld biedt, en de inrichting en het gebruik van schoolpleinen hoger op de agenda te zet van iedereen die zich met onderwijs en onderwijshuisvesting bezighoudt.