Toelichting De Zwarte Hond | Beeld Beeld Scagliola Brakkee
Door het stijgende aantal bezoekers barstte het museum uit zijn voegen. Daarnaast was het belangrijk om de verbinding met de straat en de achterliggende Oude Hortus te verbeteren. Via een aantal strategische ingrepen kan het UMU nu grotere aantallen bezoekers aan en is er ruimte voor duurzame groei in de toekomst.
Het UMU beheert en ontsluit het academisch erfgoed van de Universiteit Utrecht. Bezoekers ervaren er de geschiedenis van de wetenschap en toont het museum het belang van wetenschap aan het grote publiek. Universiteit Utrecht heeft als een van de weinige universiteiten in Nederland een museum en verkleint hiermee de afstand tussen universiteit en samenleving.
Een uitbreiding met respect voor het bestaande ontwerp
Het oorspronkelijke gebouw uit 1996, ontworpen door Koen van Velsen, was berekend op 25.000 bezoekers per jaar. In 2019 groeide het museum met 75.000 bezoekers tegen zijn fysieke grenzen aan. De wens was om uit te breiden en meer voorzieningen en tentoonstellingsruimte te creëren
In ons ontwerp wordt het museum opener, flexibeler, duurzamer en toekomstbestendig. De uitbreiding, volledig opgetrokken uit metselwerk, vormt een nieuwe tijdlaag aan de tuinzijde van het gebouw en houdt tegelijkertijd het karakter van het huidige gebouw intact. Het metselwerkpatroon verwijst naar de museumcollectie en de ruim 260 jaar oude Ginkgoboom in de Oude Hortus.
De grootste aanpassingen in het museum bevinden zich op de begane grond, waar de museumzalen nu een grotere ontvangstzone zijn. Daarnaast zorgen openingen in de houten ‘doos’, voor betere zichtbaarheid vanaf de straat en de Oude Hortus.
Door het entreegebied anders te organiseren, is er meer ruimte voor ondersteunde voorzieningen zoals de receptiebalie, garderobe en museumwinkel. Ook creëert het meer flexibiliteit; in het UMU worden namelijk regelmatig onderzoeksworkshops en andere activiteiten zoals interactieve lezingen aangeboden. Bovendien kan het museum zo de groeiende stroom aan bezoekers een betere ervaring bieden.
Meer tentoonstellingsruimte en duidelijkere routing
Door een betere indeling van de ruimtes worden er meer objecten tentoongesteld en kan er meer onderzoek plaatsvinden. Tussen de twee museumvleugels is een kleine uitbreiding met lift gerealiseerd, waarbij het bestaande trappenhuis als centrale as fungeert. Zo ontstaat er een optimale koppeling en een duidelijkere museale routing tussen de hoofdvolumes.
In het museum is veel te beleven; overal is wat te zien en te doen. Bezoekers volgen een programma, doen mee aan een test of verdiepen zich actief in het onderzoek van Utrechtse wetenschappers. In de tuin of het museumcafé kunnen bezoekers wat eten of drinken om weer op te laden. Door deze strategische rustplekken te creëren, waarbij drukke plekken zijn afgescheiden en doorkijkjes laten zien wat komt, wisselt de bezoeker van lean-forward naar lean-backward. Dit geeft de gewenste houvast en afwisseling.
De Zwarte Hond is verantwoordelijk voor de uitbreiding en renovatie van het Universiteitsmuseum Utrecht in opdracht van Universiteit Utrecht.