David Gianotten: We hebben ontslag genomen als hoogleraren aan de TU/e om een statement te maken, ook voor de collega's
David Gianotten. Beeld Hanna Veltman

David Gianotten: We hebben ontslag genomen als hoogleraren aan de TU/e om een statement te maken, ook voor de collega's

David Gianotten begon vijftien jaar geleden als business manager van Rem Koolhaas bij OMA en is inmiddels een van de acht partners van het bureau. Afgelopen zomer nam hij ontslag als hoogleraar aan de TU Eindhoven na een hoog opgelopen vertrouwenscrisis. 'Er was een machtsstrijd gaande, en daar ben ik niet in geïnteresseerd', zegt hij in een nieuwe aflevering van de podcastserie 'Over Architectuur Gesproken'.

We spreken David Gianotten in het kantoor van OMA in Rotterdam. Over hoe het is om als een van de nieuwe generatie partners ruimte te vinden om te ontwerpen in een bureau met zoveel geschiedenis. ‘Het gaat niet over legacy maar over de relevantie, niet over het verleden maar over welke impact we nu kunnen maken’, zegt Gianotten. ‘OMA heet ook niet Rem Koolhaas, dat heeft Rem heel bewust gedaan. Er is altijd gezocht naar een sterk en toekomstbestendig collectief.’

Tot onze verbazing bleek dat de vraag werd gesteld of ontwerpend onderzoek onderdeel kan zijn van een academische wereld”

Het waren roerige maanden voor Gianotten nadat afgelopen zomer de bom barstte en er drie hoogleraren − naast Gianotten ook Christian Rapp en Paul Diederen − ontslag namen aan de TU/e. ‘We waren de laatste maanden in een soort mediationtraject beland en we werden steeds meer beknot in het lesgeven.’ De hoogleraren wilden met hun ontslag een statement maken, ook voor de collega’s, naar het College van Bestuur die de conclusies van een onafhankelijk onderzoek naar de crisis naast zich hadden neergelegd.

Beeld Hanna Veltman
Beeld Hanna Veltman

Het Faculteitsbestuur wilde een nieuwe onderwijsvisie. ’Terwijl er al heel veel was veranderd de afgelopen jaren,’ zegt Gianotten, ‘en er was onderzoeksgeld binnen gehaald waar de afdeling heel mooi onderzoek mee kon doen. Tot onze verbazing bleek dat de vraag werd gesteld of ontwerpend onderzoek onderdeel kan zijn van een academische wereld’. Daarover ontstond een machtsstrijd die volgens Gianotten uitgroeide tot een splijtzwam.

Waar hij nu gaat lesgeven wil Gianotten nog niet zeggen, maar er zijn opties genoeg. En werken met jonge mensen vindt hij leerzaam en belangrijk, binnen zijn teams bij OMA en in het onderwijs. ‘Ik realiseer me dat ik een luxepositie heb als partner bij OMA. Dat voelt als een verantwoordelijkheid om andere mensen te helpen kansen te pakken.’

Luister de podcast Over Architectuur Gesproken met David Gianotten.

Floortje Keijzer

Floortje Keijzer

Vakredacteur

Floortje Keijzer is vakredacteur bij de Architect. Ze is architect en architectuurhistoricus en werkte onder meer voor OMA, Studio JVM en als zelfstandig architect in Amsterdam. Binnen de Architect richt ze zich op voorbeeldstellende projecten maar ook op bredere thema's zoals de aanbestedingscultuur en het werkklimaat binnen architectenbureaus.
Ideeën, vragen of opmerkingen? mail naar floortjekeijzer@vmnmedia.nl

Jeroen de Willigen. Beeld Hanna Veltman

Jeroen de Willigen: 'Of de BNA het goed doet zal altijd een discussie...

Jeroen de Willigen heeft verschillende functies waaronder partner bij De Zwarte Hond, maar hij zit toch vooral als BNA-voorzitter aan tafel in de nieuwe podcastaflevering van 'Over Architectuur Gesproken'. 'Ik heb er veel plezier in om goede condities te scheppen voor architecten, en een bijdrage te leveren aan hoe dit vak geconcipieerd en uitgeoefend wordt.'

Inez Tan. Beeld Hanna Veltman

Inez Tan: 'Bij transformatieprocessen wil ik betrokken zijn van...

'Ik werd aangetrokken door de contextuele aanpak van Office Winhov,' zegt Inez Tan. Ze studeerde in Delft en in Tokio en werkt sinds 2016 bij Office Winhov. De afgelopen vijf jaar was ze projectarchitect van het onlangs opgeleverde Holocaustmuseum in Amsterdam. In een nieuwe aflevering van de podcastserie 'Over Architectuur Gesproken' vertelt Tan hoe ze aan het museum heeft gewerkt en hoe ze de dag van de opening heeft beleefd.

Beeld Hanna Veltman

Chris Collaris: 'Als je niet kan samenwerken, kan je nooit groter...

'Niet elke opdrachtgever krijgt een donkere houten gevel', zegt Chris Collaris lachend. Hij is bekend vanwege zijn villa's met donkere houten gevels en duurzame materialen. Voor zijn herkenbare vormentaal kloppen mensen speciaal bij hem aan. Maar zijn oeuvre wordt niet alleen gekenmerkt door zijn villa's, ook gaat hij graag verschillende soorten samenwerkingen aan. Over beide vertelt hij meer in de zesde aflevering van de podcastserie 'Over architectuur gesproken'.

Merel Pit en Tracy Metz tijdens een podcastopname van 'Merel en Tracy praten door'. Beeld Amy van Leiden

Podcast 'Merel en Tracy praten door' stopt

Hoofdredacteur Merel Pit en journalist Tracy Metz stoppen met hun podcast 'Merel en Tracy praten door'. Meer dan twee jaar lang zaten ze naast elkaar en ondervroegen ze architecten, stedenbouwkundigen en andere ontwerpers, maar ook beleidsmakers en opdrachtgevers over allerlei onderwerpen, zoals gastvrije architectuur, biobased bouwen en de werkende stad. In totaal namen ze 31 afleveringen op, ondervroegen ze 62 gasten en is de podcast meer dan 12.000 keer gedownload. 'Ik was heel blij dat ik als podcastgroentje zo'n bak van ervaring naast me had zitten', aldus Pit.