Toelichting GROUP A | Beeld Ossip van Duivenbode
Om goed te sturen op de kwaliteit van de verbinding tussen verschillende modaliteiten (zowel bereikbaarheid als overzichtelijkheid) is ervoor gekozen om de beleving en veiligheid van de voetganger centraal te stellen en die van de fietser volgt daarop. Door de voetganger, fiets en bus verticaal te scheiden in plaats van horizontaal, zijn overstaptijden sterk verkort. Eenmaal aangekomen wordt de bezoeker door een aantrekkelijk voetgangersgebied geleid naar de bestemming. En vice versa.
De enige manier om ruimte te maken voor verblijfskwaliteit is door je te verdiepen in en het begrijpen van de uitdagingen die de verschillende disciplines op tafel leggen. Als sturend stedenbouwkundige hebben we nauw samengewerkt met alle disciplines. Van deskundigen op het gebied van verkeer, civiele techniek grond- en opstalexploitatie tot veiligheid, windhinder en geluid, beheer en lichtontwerp.
Het Forum transformeert de voormalige ‘achterkant’ van het station tot een gelijkwaardige en levendige uitbreiding van het stadscentrum. Hier worden de groeiambities van Utrecht gerealiseerd met de integratie van o.a. kantoren, woongebouwen en cultuur. Hiermee is een aanzienlijke verdichting bereikt in de directe nabijheid van het drukste treinstation van Nederland. Deze complexe opgave geeft een krachtige impuls aan het functioneren én aan de leefkwaliteit van de Utrechtse binnenstad.
De splitsing in verkeersstromen en loopstromen is cruciaal voor het succes van het Forum. Voetgangers lopen langs het Forum, gescheiden van het lawaai en de gevaren van logistiek en bussen. Fietsenstallingen zijn ontworpen om een soepele stroom van stad naar station te creëren, waardoor de drempel om het openbaar vervoer te gebruiken wordt verlaagd. Op deze manier draagt het Forum bij aan een gezonde stedelijke ontwikkeling.
Het Forum speelt een cruciale rol in het multimodale openbaar vervoersknooppunt. Het introduceren van een verhoogd maaiveld in Utrecht bood een complete heroriëntatie van het gebied. Het ontwerp creëerde een nieuwe stedelijke logica voor de strategische positionering van openbare fietsenstallingen, entrees van gebouwen en woonruimtes. Dit resulteert in een innovatieve stedelijke ruimte op verschillende niveaus van onderling verbonden pleinen.
De openbare ruimten hebben een overvloed aan groenvoorzieningen die contrasteren met het drukke stadscentrum. Een gezonde mix van soorten trekt insecten en vogels aan. Naast de onderling verbonden delen van het Forum waar de nadruk ligt op het komen van A naar B, zijn grassen en bloemen specifiek ontworpen om de stromen te begeleiden. De wind speelt een grote rol in de ruimtelijke beleving van het beplantingsplan en benadrukt het belang van groen in de stad.
Het Forum is geen brugverbinding, maar een straat. Het is onderdeel van de stad. Hier laten pasgetrouwde stellen hun trouwfoto’s maken, oefenen skaters nieuwe tricks, spelen kinderen buiten. Kortom, hier wordt geleefd. Maar hoe verleid je iemand om 7,8 meter omhoog te lopen? Natuurlijke trekkers en de balustrade dragen o.a. bij aan een comfortabele en aantrekkelijke verbinding tussen het station en de omgeving. Je weet waar je bent, waar je naar toe moet en moeiteloos beweeg je je erdoorheen.