Toelichting KRILL-o.r.c.a | Beeld Frank Hanswijk
In de kleine ruimte kon het programma nooit tegelijkertijd plaats vinden. Daarom is gekozen voor een flexibele indeling met gordijnen. Het onderwijsconcept was vervolgens verweven in het ontwikkelproces. Tijdens het opstellen van het programma van eisen en de ‘look and feel’ van de ruimte waren studenten opdrachtgever en konden docenten hun ideeën bij hen pitchen.
Het Beauty & Design Lab is ontworpen als een leeromgeving voor ‘blended learning’, de vermenging van fysiek en virtueel leren werd tot thema verheven. De ruimte krijgt zijn kleur van een bluescreen: een kobaltblauwe vloer wordt in de wanden met een verloop naar wit doorgezet. Als gordijnen worden gesloten ontstaat een volledig blauwe ruimte waarin klanten kunnen worden gescand voor een virtuele avatar voor digitale kleding, sieraden en haarstijl.
Waar mogelijk is er gewerkt met kleinschalige lokale makers en leveranciers. Kartonnen kasten zijn gebouwd door het jonge Nederlandse bedrijf Kartent. Solid Lighting en Studio Looploop, die de verlichting verzorgden komen evenals Raadersma en Minc, die het kleurverloop op de gordijnen verzorgden, uit het M4H-gebied.
De toegepaste materialen zijn circulair of biobased. Kasten zijn van karton, een keuze die is gemaakt met het oog op de relatieve tijdelijkheid die deze inrichtingen vaak kenmerkt. De tafels van Gispen zijn hergebruikt en de gordijnen zijn van vilt gemaakt omwille van hun brandvertragende karakter en akoestische eigenschappen.
De betrokkenheid van de studenten was bijzonder. Ze maakten zich oprecht zorgen over de mentale welstand van mensen, hadden duidelijke ideeën over kleurgebruik en konden ons goed loodsen door de verschillende, soms tegenstrijdige eisen. Zo was er aan de ene kant een wens om een bluescreen voor digitale opnames te hebben, aan de andere kant wilden ze geen felle kleuren. De ruimte moest rust uitstralen om overprikkeling te voorkomen. Dit was de basis voor het verlopende kleurverloop.
Naast de fysieke locatie ontwierp Krill-o.r.c.a ook B&D City, de virtuele locatie voor presentaties en talkshows die Stichting Living Lifestyle Magazine voor het B&D Lab verzorgt. Met dit magazine is een experiment gestart voor web 3.0: een immersieve online omgeving waar je doorheen loopt, in plaats van bladert. De artikelen van het magazine zijn gepresenteerd als een tentoonstelling. In een immersieve winkelstraat kunnen studenten een eigen virtuele winkel beginnen.