ARC24: Cloetta hoofdkantoor, Breda - Fokkema & Partners Architecten

De opgave was, om diametraal anders dan gangbaar, een hoofdkantoor voor snoepfabrikant en multinational Cloetta te realiseren waar een sterk beeld, laag budget en maximale circulariteit aan elkaar worden gekoppeld. We hebben daar een in de architectuur gedurfd thema aan toegevoegd: humor. Door middel van humor weerspiegelen we het plezier van de unieke Nederlandse snoepjescultuur. Meer dan 80 procent van de Nederlanders geniet van drop. Het plezier en de ontspannen sfeer voel je terug in het ontwerp.

Toelichting Fokkema & Partners Architecten | Beeld Bram Vreugdenhil

We ontwikkelden een sterk concept binnen een beperkt budget. Minimale aanpassingen en hergebruik zijn randvoorwaarden die kunnen leiden tot verarming, maar met de juiste ingrepen leidt het tot verrijking. Het concept bestaat uit een neutrale omgeving waarin merkenzones sprankelend uitspatten; kleuren, graphics, verlichting en vormentaal versterken elkaar. Het is daarom niet nodig om grote ingrepen te doen. Hergebruikte plafonds, wanden en meubels kunnen zo ook probleemloos in het ontwerp landen.

Het ontwerp is gerealiseerd in het Turfschip in Breda, met een gevel en dak als de zogenaamde ‘filmrol’ van Pathé. Het gebouw straalt daarmee een gevoel van plezier uit. De ontspannen vormentaal van het interieur sluit hierbij aan. Het ontwerp is integraal ontworpen samen met andere disciplines, zoals installatietechniek, lichtontwerp en graphics. Het meubilair dat niet voorhanden was, hebben we met een projectinrichter geoogst.

Beeld Bram Vreugdenhil
Beeld Bram Vreugdenhil

Het grootste deel van het interieur is gerealiseerd met hergebruikte materialen en producten. Alleen de vloerafwerking is geheel vervangen, omdat deze kwalitatief niet meer voldeed. Daarnaast zijn er slechts kleine toevoegingen gedaan om de gewenste uitstraling te realiseren, zoals graphics, ledverlichtingspecials, schilderwerk en ‘off the shelf’ producten. De onbehandelde stellingkasten en kratjes komen bijvoorbeeld gewoon uit een bouwmarktcatalogus.

Bestaande elementen van de voorgaande huurder zijn slim en subtiel hergebruikt, zoals wanden, plafonds en apparatuur. Het meubilair is óf 1 op 1 hergebruikt óf second life geoogst. De vergaderruimtes zijn strategisch gepositioneerd, waardoor minimale aanpassingen aan de ventilatiekanalen nodig waren. Het tapijt is duurzaam: 80% gerecycled en de gehele levensduur CO2-neutraal. Het ontwerp is bovendien toekomstbestendig, doordat de merkenzones eenvoudig aan te passen zijn.

In het ontwerp is rekening gehouden met het welzijn en de positieve beleving van de gebruiker. Hoewel de opdrachtgever geen certificering nastreefde, hebben we de richtlijnen van WELL Gold gevolgd. De toevoeging van akoestische doeken met grafische elementen minimaliseert de nagalmtijd, lichtwering gaat overmatige zoninval tegen en er is veel groen geïntegreerd. Het ontwerp gaat uit van de menselijke schaal en biedt een inclusieve werkomgeving met een diverse keuze aan plekken.

De plezierige en constructieve samenwerking met Cloetta heeft geleid tot het bereiken van hoge ambities op het gebied van duurzaamheid, minimaal budget en een sterk beeld. Het eindresultaat wordt door mensen ervaren als een krachtig interieurontwerp met een dosis humor. Het vormt een vrolijke weerspiegeling van de unieke snoepjes cultuur in Nederland en van de creatieve, positieve en gepassioneerde Cloetta-community. Life is sweet.

Lees verder: https://fokkema-partners.nl/projects/Cloetta/

Plattegrond 3e en 4e verdieping
Plattegrond 3e en 4e verdieping