toelichting door Ector Hoogstad Architecten
Ector Hoogstad Architecten heeft samen met buro Sant & Co en Royal Haskoning DHV de fietsenstalling en het stationsplein ontworpen. BAM is de aannemer. Het stationsplein met het reuzendak wordt auto- én fietsvrij. Eronder komt een doorgaand fietspad en een drielaagse fietsenstallingsgarage. Twee belangrijke uitgangspunten zijn gebruiksgemak en sociale veiligheid.
Over de centrale voetganger-as kijk je direct naar het andere eind van de stalling. Het fietsverkeer word op maaiveld gesplitst. Door verhoogde stoepranden en heldere kleurstelling van de vloeren wordt het fietsverkeer vanzelfsprekend de juiste kant opgestuurd.
Gebruikers bereiken zo veel mogelijk fietsend hun parkeerplaats, dit beperkt de doorlooptijden in deze grote stalling. Het doorgaande fietspad is ruim opgezet met de stallingspaden haaks erop. Naast het pad is de op- en afstapzone. Elektronische signalering wijst de vrije plekken. De hellingbanen staan in open verbinding met de rest van de stalling.
Via trappenhuizen en tunnels zijn er directe connecties met het plein, de stationshal en de sporen. De beleving is aangenaam door goede oriëntatie en veel daglicht. Vensters in de buitenwand laten de gebruiker zien waar hij zich bevindt, soms is er zicht op het einde van de stalling.
Ter plaatse van de trappenhuizen lopen vides door van pleinvloer tot kelder. De toegepaste materialen zijn robuust zoals beton, staal en verduurzaamd hout. Kleuraccenten geven richting en sfeer. De eerste fase is in augustus 2017 in gebruik genomen. In 2018 opent het tweede deel, dan is de stalling met ruim 13.500 stelplaatsen helemaal af, een nieuw wereldrecord.