toelichting door Benthem Crouwel Architects
Al in 1996 begon Benthem Crouwel Architects aan het ontwerp van de Noord/ Zuidlijn stations. Dankzij het feit dat er nog tot in een laat stadium updates aan het ontwerp zijn geweest, konden tijdens het hele proces de meest moderne, state of the art materialen en technieken worden gebruikt. Daarom voelt niets in deze stations nu gedateerd of achterhaald: elk station is even fris, sprankelend en tijdloos.
De stations zijn niet ontworpen als ondergrondse gebouwen, geïsoleerd van de stad, maar fungeren als openbare ruimte en als een verlengstuk van de straat. Het architectonisch concept is voor alle stations hetzelfde: de kortst mogelijke verbinding tussen perron- en straatniveau, ook bij de stations die meer dan 20 meter onder de grond liggen, en een vloeiende, continue logistieke routing die het reizigers mogelijk maakt als vanzelfsprekend hun weg te vinden. Elke reiziger heeft hetzelfde doel en wil zo snel en aangenaam mogelijk van A naar B. Zowel binnen als buiten de stations staat de architectuur volledig in dienst van dit doel. Terughoudend kleurgebruik, sobere materialen en een doordacht en innovatief lichtplan zorgen voor ruimtes die compact, natuurlijk en veilig aanvoelen.
Elk station is voorzien van een speciaal voor die plek ontworpen kunstwerk dat zorgt voor herkenbaarheid en goede oriëntatie. De kunstwerken verbinden de werelden van perron- en straatniveau met elkaar en er is een fascinerende ondergrondse kunstroute ontstaan met werken van (inter)nationale kunstenaars. Daarnaast wordt op station Rokin een selectie tentoongesteld van de ruim 700.000 archeologische vondsten die tijdens de aanleg zijn opgegraven.