Spiraalroute
Een route van roltrappen voert de bezoeker omhoog vanaf het plein tot de top van de toren. Op elke verdieping kan de bezoeker een museumzaal binnen gaan en zich verdiepen in de historie van de dode stad, terwijl op weg naar boven adembenemende panorama's over de levende stad zich ontvouwen. Bovenin bevinden zich een restaurant, een feestzaal en een panoramaterras.
De publieke spiraalgalerij is van buiten goed zichtbaar doordat zij zich bevindt achter een enorm gegolfd gordijn van glas. De golven in het glas reflecteren het licht onder verschillende hoeken. Hierdoor zijn de enorme glazen puien geen donkere gaten, maar werkelijk transparant. Dit versterkt de perspectivische werking waardoor de afzonderlijke museumverdiepingen duidelijk herkenbaar zijn. Zo ontstaat een contrast tussen de lichtheid van het nu en de zwaarte van alle verhalen van vroeger en uit verre oorden, die als het ware in koffers bovenop elkaar zijn gestapeld.
Door de openbaar toegankelijke museumtoren is het MAS tevens een ontmoetingsplek geworden. De benadering van het museum als ontmoetingsplek is tegenwoordig erg populair, dit is naar voren gekomen uit een onderzoek onder bezoekers van Tate Modern in London.
Handgekliefde roe Indische zandsteen
Neutelings Riedijk Architecten heeft ervoor gekozen de gevels, de vloeren, de wanden en de plafonds volledig te bekleden met grote platen van handgekliefde rode Indische zandsteen. Hierdoor krijgt de toren het uiterlijk van een monumentale stenen sculptuur. Dit is hiernaast ook verder doorgetrokken door de steen ook te gebruiken voor het plein en de vier paviljoens. De vier kleurschakeringen van de natuursteenplaten zijn op basis van een computer gestuurd patroon over de gevel verdeeld. Zo loopt het plein (bijna) naadloos over in de vloer van het MAS, slechts gescheiden door het glazen gordijn. Deze uitgesproken materialisatie zorgt er samen met de eenduidige verschijningsvorm voor dat het gebouw Antwerpen een nieuw gezicht geeft en tegelijkertijd zich in de stad manifesteert als een herkenbaar baken voor een oud havengebied in opkomst.
Het uitzicht op de stad Antwerpen is fenomenaal vanaf de spiraalgalerij. Fotograaf Sarah Blee
Het plein
Het museumplein aan de voet van de toren vormt een integraal deel van het ontwerp. Het plein is uitgevoerd in dezelfde rode natuursteen als de toren en omzoomd met paviljoens en terrassen, als een stedelijke ruimte voor evenementen en openluchttentoonstellingen. Het centrale deel van het plein is half verzonken en vormt een kader voor een grote mozaïek van Luc Tuymans.