“Deze weg krijgt een specifieke functie voor school en gemeente (brengen en halen van kinderen, ontmoeting van ouders en grootouders, schoolfeesten, rommelmarkten,...) en wordt daardoor echt publiek”, aldus a33 architecten. De buitenruimte wordt extra gedefinieerd door een aantal uitstulpingen aan het volume. Hierin zijn overdekte (speel)plekken opgenomen die een filter vormen tussen verschillende buitenruimtes.
Orientatie
In een passiefschool is daglichttoetreding essentieel om het stroomverbruik te reduceren. Grote ramen op het zuiden en daklichten brengen licht tot diep in het gebouw. Het geknikte dak maakt dit mogelijk. Het gebouw krijgt hierdoor het karakter van een atelier en een groot huis. De lokalen worden optimaal georiënteerd. De kleuterklassen op het zuidoosten, omdat kleuters in de voormiddag het actiefst zijn. De lagere schoolklassen op het zuidwesten, omdat daar in de namiddag meer groepsgerichte activiteiten plaatsvinden.
Interieur
Het interieur is licht en kent veel kleuraccenten. Zo zijn de verschillende kleuterklassen herkenbaar aan een fel gekleurd portaal voor de klas. De gangen zijn geconcipieerd als uitbreidingszones van aangrenzende functies of gemeenschappelijke activiteiten. Zo kan de entreegang dienen als podium voor de polyvalente zaal en als verlengstuk van de eetzaal.