Zonnehof Scholen in Duivendrecht door Theo Kupers en Jeroen Schipper

De interne organisatie van deze scholen is voor de individuele onderwijsconcepten specifiek ontworpen, binnen een generieke opzet van de hoofddraagstructuur. Hierdoor bezit het gebouw twee geheel verschillende ruimtelijke karakteristieken. Het gebouwvolume plooit zich naar de interne structuur. Het resultaat is een herkenbaar en sculpturaal volume dat zich als een 'villa' verankert aan de plek.

De A. Bekemaschool is de enige school in Nederland met als onderwijsconcept 'Dunn & Dunn Leerstijlen'. Wereldwijd zijn er 25 scholen met deze methode die is gebaseerd op differentiatie en ervan uitgaat dat er belangrijke verschillen zijn in de manieren waarop kinderen informatie opnemen en zich vaardigheden eigen maken.

Dunn Dunn telt ruim 20 verschillende factoren die hierbij meespelen, in vijf stimuli onderverdeeld. Een van de stimuli is ‘de omgeving’. Het ene kind leert wellicht het beste als het licht is in de klas, de ander gedijt het beste op een wat donkerder plek. Een formele omgeving met tafels en stoelen, of een informelere ruimte met zitzakken en een schemerlamp? Ook omgevingsfactoren als temperatuur en geluid kunnen voor individuele kinderen een groot verschil maken.

Het schooldomein van de A. Bekemaschool is ontworpen op dit specifieke onderwijsconcept. Hier zijn geen klaslokalen maar ‘basecamps’ waar groepen de dag beginnen en afsluiten. De rest van de school is één gedifferentieerde meer of minder open leeromgeving. In de centrale ruimte is veel mogelijkheid voor fysieke lesactiviteiten. Maar er zijn ook afgezonderde hoeken waar andere kinderen meer tot hun recht komen.