The Imprint is een entertainmentcomplex dat bestaat uit twee gebouwen. Het bevindt zicht op minder dan een kilometer van de Incheon Airport, de grootste vluchthaven van Zuid-Korea. In het ene gebouw bevindt zich een overdekt pretpark/ entertainmentcentrum in het andere een nachtclub.
MVRDV ontwierp The Imprint met de volgende vraag als uitgangspunt: hoe kunnen we expressieve gebouwen ontwerpen die maximaal zijn opgenomen in hun omgeving, ondanks het feit dat ze – op verzoek van de opdrachtgever – gesloten betonnen gevels hebben zonder ramen?
Reliëf en gouden theatergordijn
Drie ontwerpprincipes bepalen het project. Ten eerste zijn de omgelegen gebouwen als het ware weerspiegelt in de façade door een reliëf-tekening. Ten tweede is de gevel rondom de entrees als een theatergordijn opgetild. En ten derde vestigt een gouden accent op een hoek van het gebouw als een spotlight de aangebracht.
Imprint
"Door de gebouwen eromheen als het ware in de gevels van onze gebouwen en in de tussenliggende bestrating te drukken, verbinden we The Imprint met de buren," zegt Winy Maas, mede-oprichter en architect van MVRDV. "Dit zorgt voor samenhang. Paradise City is geen verzameling individuele objecten zoals bijvoorbeeld Las Vegas, maar een echte stad."
Opgetilde gevels
De opgetilde gevels geven bezoekers extra het gevoel alsof er binnen iets mysterieus gebeurt. Doordat MVRDV de gevels als theatergordijnen optilt vervormen de tekeningen op de gevel op een surrealistische manier.
"Bespiegeling en theatraliteit worden zo gecombineerd. Dankzij dit ontwerp volgt in Paradise City na de nachtelijke escapades een zenachtige verstilling overdag. Een welhaast letterlijk bespiegelende situatie voor de afterparties. Giorgio de Chirico had het wel willen schilderen denk ik", aldus Winy Maas van MVRDV.
Straal zonlicht
De entree van de nachtclub en het verhoogde platform ervoor – waaronder zich technische ruimte en een parkeergelegenheid bevinden – zijn bedekt met goud. "Het maagdelijke gebouw heeft een splash van goud gekregen. Hierdoor is alsof de entree ook ‘s nachts wordt verlicht door een straal zonlicht," zegt Winy Maas, "passagiers in de aankomende vliegtuigen kunnen boven de oceaan deze 'zon' al zien, als een soort welkom in Zuid-Korea."
De gevels van The Imprint zijn opgebouwd uit 3.869 onderling verschillende panelen van wit lichtgewicht beton. De opdrachtgever noemde The Imprint een kunstwerk dat in zijn collectie past.