De Rode Olifant in Den Haag door Sevil Peach

Door Frederike Bax - Na het succes van Spaces Herengracht en Spaces Zuidas in Amsterdam, verwierf het Londense architectenbureau Sevil Peach de opdracht het interieurontwerp te maken voor een vestiging in Den Haag. De nieuwe locatie kreeg onderdak in het voormalige Essogebouw aan het Malieveld, beter bekend als de Rode Olifant. Sevil Peach transformeerde dit markante kantoorgebouw tot een eigentijdse werkomgeving voor kleine bedrijven en zzp'ers. Respect voor het oorspronkelijke interieur was hierbij een belangrijk uitgangspunt.

Toen de Rode Olifant in eind 2012 haar deuren opende, liep het storm. “Net als in Amsterdam, is Spaces in Den Haag een groot succes”, vertelt Maarten Jamin die als uitvoerend architect met Sevil Peach samenwerkt. “Vooral het ontmoetingscentrum op de begane grond is populair.” In dit centrum kunnen leden van Spaces gebruikmaken van diverse werkplekken, het café, het restaurant in de kelder en van allerlei ondersteunende diensten als de ontvangst van klanten, postverwerking, het bestellen van kantoorbenodigdheden, stomerijservice, parkeergelegenheid en ict-oplossingen. Op de vier bovenliggende verdiepingen verhuurt Spaces kantoorruimten. De huurders zijn kleine tot middelgrote bedrijven die graag naar beneden komen voor een kop koffie in het bruisende atrium, een blik op de krant in de gezellige lounge of een bespreking met een klant in een van de overlegruimtes.

Glas-in-loodoverkapping

De Rode Olifant is begin jaren twintig gebouwd voor de American Petroleum Company, de voorloper van Esso. De Rotterdamse architecten J.H.  de Roos en W.F. Overeijnder maakten het ontwerp. Opgetrokken uit 3,5 miljoen rode bakstenen en voorzien van een 56 meter hoge toren, moest het gebouw vooral indruk maken op concurrent Shell die een paar straten verderop kantoor hield. Ter decoratie van de gevel en toren maakte de Haagse beeldhouwer Joop van Lunteren ruim honderd zandstenen sculpturen, waaronder hoog boven de ingang de kop van een olifant. Dat ook het interieur bedoeld was om te imponeren, blijkt uit de toepassing van luxe materialen en bijzondere details als marmeren vloeren, wanden bekleed met travertijn en zeepsteen, kersenhouten lambriseringen, glas-in-loodramen, cassette- plafonds en fraaie art-decolampen. Een royale hal met een glas-in-loodoverkapping van 28 bij 8 meter spant de kroon. Hier herinnert een vijftig meter  lange wandschildering van Christiaan de Moor  aan het rijke verleden van de oliemaatschappij.

De Rode Olifant in Den Haag door Sevil Peach
Door latere toevoegingen weg te halen, is het monumentale atrium in zijn oude luster hersteld. - Beeld Gilbert McCarragher

Rode loper

Toen Sevil Peach in 2011 voor het eerst ging kijken, stond de Rode Olifant al jaren leeg. Het gebouw was verwaarloosd. “De wandschildering zat verstopt achter de metershoge boekenkasten van  een advocatenkantoor dat het pand een tijd lang in gebruik had”, vertelt Jamin. Ook andere interieurelementen werden door voorzetwanden, verlaagde plafonds en vloerplaten aan het oog onttrokken. Een renovatie volgde. Na bestudering van oude archieffoto’s en tekeningen werd het oorspronkelijke interieur blootgelegd, schoongemaakt en waar nodig hersteld. Jamin: “Om de onderlinge samenhang tussen de verschillende ruimten te bevorderen en de routing door het gebouw te verbeteren, hebben we een aantal architectonische ingrepen gedaan.” Zo is in de hoofdingang een nieuwe entree gemaakt die bezoekers via een rode loper rechtstreeks naar de receptie leidt. En door de wand tussen de werkruimten aan de voorzijde en het atrium deels te verwijderen, zijn niet alleen mooie zichtlijnen ontstaan, maar kan ook daglicht dieper in het gebouw doordringen.

Look and feel

Op de verdiepingen zijn tijdens de renovatie  kantoorruimten gerealiseerd in verschillende soorten en maten. Sommige units zijn ruim vijf meter hoog. “We hebben de hoofdindeling gemaakt en de materialisatie gedaan”, vertelt Jamin. “De inrichting doen de huurders zelf.” Technische installaties  zijn zo veel mogelijk uit het zicht gehouden. De  moderne klimaatinstallatie bijvoorbeeld is ondergebracht ín het oorspronkelijke ventilatiesysteem dat zich in de plafonds bevindt. Hierdoor kon worden afgezien van een verlaagd plafond. Concentreren, ontmoeten, overleggen, vergaderen, bellen. Om de verschillende manieren van werken goed te organiseren, gaf Sevil Peach haar ontwerp vorm rondom het centrale atrium. Ze introduceerde kleine en grotere overlegkamers, concentratie- plekken, half gesloten werkplekken of ‘booths’, een stiltekamer, lounge, telefoonhokjes en vergaderruimten. Elke ruimte kreeg een eigen ‘look and feel’, passend bij de beoogde manier van werken.

De Rode Olifant in Den Haag door Sevil Peach
Door de keuze van lampen, meubels en vloer- en wandafwerking is een aangename vergaderruimte ontstaan.
- Beeld Gilbert McCarragher

Koperen tapijt

Het monumentale atrium veranderde ze in het kloppende hart van het gebouw. Hier situeerde ze een strakke koffiebar omgeven door verschillende zitjes zoals een grote ronde tafel voor tien personen in het midden en designbanken met hoge rugleuningen in de arcade tegenover de bar. Achter de bar ontwierp ze vier ‘study booths’ elk voorzien van een houten tafel met vier klassieke stoelen. Kurken panelen tussen ruimten zorgen voor privacy en fungeren tegelijk als prikbord.
“De grootste uitdaging was het evenwicht te  vinden tussen de eigentijdse, menselijke identiteit van Spaces en het statige karakter van het gebouw”, zegt Jamin. “Om dit te bereiken, hebben we gezocht naar subtiele tegenhangers voor de ‘heftige’ materialen en kleuren die in de jaren  twintig zijn gebruikt.” Een mooi voorbeeld hiervan is het koperen ‘tapijt’ onder de koffiebar. Een  koperen vitrinekast en koperen details in de ‘study booths’ versterken het verbindende effect.

De Rode Olifant in Den Haag door Sevil Peach
Entreehal met marmeren vloer en glas-in-loodramen - Beeld Gilbert McCarragher

Pennenbakjes

Een andere, opvallende tegenhanger is het blank gelakte mdf dat in verschillende werkruimten is toegepast. Zo zijn de grote boekenkasten in de lounge van MDF gemaakt. En ook de verhoogde zone in de ruimte waarin zich de receptie bevindt, is hieruit  vervaardigd. Lopend langs de verhoging, ontstaat al gauw contact met degene die zit te werken. Met hetzelfde idee, ter bevordering van de interactie, zijn de banken in de stille kamer verhoogd. Voor het maatwerkmeubilair in de kelder waar zich de keuken en het restaurant bevinden, is niet gekozen voor mdf, maar voor osb. ‘Booths’ en kasten zijn op vakkundige wijze in elkaar gezet en opvallend strak gedetailleerd. Jamin: “Sevil Peach werkt haar ontwerpen uit tot in de kleinste details. Over alles is nagedacht. Van vloerafwerking en stucwerk tot de stof op de banken, de boeken en accessoires in  de kasten, de pennenbakjes op de tafels en de  punaises op het prikbord. Als geen ander weet  ze een coherent geheel te creëren en een aan- gename werkcultuur te scheppen waarin mensen zich prettig voelen.”

Na Spaces Den Haag kreeg het architectenbureau de opdracht een ontwerp te maken voor een vestiging op de Amsterdamse Vijzelstraat. Deze is eind vorig jaar geopend. Voor een vijfde locatie buigt  het architectenbureau zich op dit moment over de opgave de oude Shelltoren aan het Hofplein in Rotterdam nieuw leven in te blazen. En ook in Londen, New York en Melbourne komen vesti- gingen van Spaces.