Toelichting door Powerhouse Company en De Zwarte Hond - Station Assen was oorspronkelijk een doorreisstation waarbij de stad voor de reiziger niet zichtbaar was. De gemeente Assen vroeg dan ook om een transparant en uitnodigend station op regionaal niveau, dat tegelijkertijd de barrière van de sporen op wijkniveau zou opheffen.
Powerhouse Company en De Zwarte Hond hebben het nieuwe station ontworpen als een alzijdig en verbindend, transparant en duurzaam gebouw, dat van alle kanten even uitnodigend is. De indrukwekkende driehoekige geometrie van het dak geeft het gebouw een sterke identiteit, organiseert het programma en legt tevens de verbinding met de stedelijke context.
Luifel boven publiek plaza
De vorm van de luifel is ontstaan door een ogenschijnlijk eenvoudige driehoek te plaatsen op de locatie, met een lichte helling naar de entree van de ondergrondse fietsenstalling en een curve ter hoogte van de sporen. Hierdoor is er een elegante, bijna zwevende, structuur ontstaan die aan alle zijden reageert op zijn context.
Onder deze dakconstructie bieden losstaande gebouwen ruimte voor de commerciële en stationsgebonden functies. Een logische organisatie van de functies resulteert in een open en toegankelijk station. De gebouwen hebben een gemetselde gevel met afgeronde hoeken. De paars-rode genuanceerde gevelstenen sluiten aan bij de rode loper van klinkers en het rode porfier van de stationsvloer. Zo fungeert het station als een publiek plaza dat het begin van de hoofdroute richting het centrum markeert.
Duurzaam station
Het driehoekige dak van 3.000 vierkante meter is volledig gemaakt van hout. Het is voor het eerst in Nederland dat een stationskap die het spoor overbrugt in zijn geheel is gerealiseerd in hout. Het team van ontwerpers nam hiermee zijn verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid.
De keuze voor een natuurlijk bouwmateriaal sloot daarnaast goed aan bij het groene karakter van de stad Assen en haar omgeving. Het houten dak zorgt voor een uitnodigende sfeer voor reizigers. Door ramen in het midden van het dak ontstaat een spel van zonlicht op de perrons en in de stationshal.
Vrijstaande constructie
Het houten dak is 10 meter hoog en heeft drie ongelijke zijden met lengtes van 78, 88 en 90 meter. Langs de rand is een sedumdak aangelegd voor het bufferen van regenwater. Omwille van de levensduur en het onderhoud zijn de kolommen en dakrand uitgevoerd in een gecoate metalen afwerking in champagnekleur die goed past bij de houten liggers.
Door het dak met zijn kolommen vrijstaand te construeren kan het programma er onder eenvoudig aangepast worden. Deze duurzame opzet voorziet daarmee in toekomstige veranderende reizigersaantallen en commerciële voorzieningen in de paviljoens.
Herinrichting stationsgebied Assen
Het nieuwe station staat niet op zichzelf. Het is het meest in het oog springende onderdeel van de FlorijnAs. Dit gebiedsontwikkelingsproject moet de bereikbaarheid en groei van de gemeente Assen bevorderen. Tegelijkertijd moet het zorgen voor een verbeterde verbinding met Assen-Oost.
De complexe vervoersstromen van het stationsplein zijn opgelost met een nieuwe perrontunnel voor voetgangers, het restaureren en verkorten van de bestaande fietstunnel, een autotunnel en een ondergrondse fietsenstalling voor 2.600 fietsen. Hiermee is een voetgangersvriendelijk stationsgebied gecreëerd met een kwalitatief hoogwaardige groene inrichting, minimale impact van auto’s en een aangename menselijke schaal.