Rond het jaar 2000 staat de Ru Paréschool bekend als de slechtste basisschool van Nederland. De school scoort slecht op de toetsen van het Cito, het niveau van de leraren is onder de maat en de directies volgen elkaar in rap tempo op. In de jaren daarop weet de school zich te verbeteren en verhuist ze naar een gloednieuw pand. Hiermee komt het voormalige schoolgebouw aan Chris Lebeaustraat leeg te staan.
Al snel wordt hier een serie bijeenkomsten georganiseerd om input voor een mogelijke transformatie te vergaren. Architectuurbureau BETA en transformatiestrateeg Elisabeth Boersma (planB.) wordt gevraagd om solidariteit te verwerken in de transformatieplannen. Om de omwonenden bij het project te blijven betrekken, werken de architecten op locatie aan het ontwerp.
Sociaal project
De voormalige school wordt getransformeerd tot huiskamer van de wijk. De entree van het gebouw is verplaatst naar de gymzaal waardoor deze als foyer dient. Een bijzonder aspect van deze toegang zijn de vier enorme overheaddeuren. Met mooi weer kunnen deze helemaal geopend worden waardoor binnen en buiten in elkaar overlopen. Het balkon verandert op deze manier in een podium met uitzicht op de wijk. Daarnaast is er een vide in de gymzaal toegevoegd die plaats biedt aan vijf gethematiseerde glastuinbouwkassen.
In de Ru Paré Community kunnen bewoners onder andere computerles en belastingadvies krijgen of bijvoorbeeld hun talen bijspijkeren. In ruil hiervoor moeten zij iets terug doen voor de buurt. Ook de bedrijven die in het gebouw gevestigd zijn, moeten jaarlijks kunnen aantonen wat zij betekenen voor de wijk.
Duurzaam
In samenwerking met studenten van de Hogeschool van Amsterdam is het zogeheten urban mining project opgestart. Materialen uit een nabijgelegen sloopproject zijn geïnventariseerd om deze vervolgens opnieuw te gebruiken voor de Ru Paré Community. Op deze manier zijn zowel het afval als de bouwkosten gereduceerd. De hele transformatie mocht niet meer dan zes ton kosten, waarvan de helft aan achterstallig onderhoud moest worden besteed.