Op het Plein, gelegen in de plint van het nieuwe kantoorgebouw, is de effectiviteit van dit concept zichtbaar. Op 6000 m2 is een minimetropool verrezen, met buurten, open pleinen en bebouwing in diverse stijlen en hoogten. Wandelend over ‘straat’ stuit men op uitnodigende terrassen, eetgelegenheden, vergaderruimtes, kunstwerken, koffiebars, kantoren en stiltegebieden. Medewerkers en bezoekers werken, eten, lezen, ontmoeten elkaar in een afwisselend landschap. De ‘gebouwen’, losse volumes met verschillende functies, voegen zich in het strakke grid van lichtkoepels en slanke kolommen.
Mediterrane sfeer
Deze stad in hartje Utrecht heeft een mediterraan karakter, dankzij de terrazzovloer in aardetinten, de overvloedige lichtinval, het huiselijk vormgegeven straatmeubilair, maar vooral dankzij de materialisering van de losse volumes en meubels. Eikenhout is door Sander Architecten gebruikt als bekleding van het toiletblok en van de horecaeilanden, in de lamellen voor de spreekkamers en als basismateriaal voor de ‘bebouwing’. Het zijn zachte en natuurlijke elementen in een verder vrij hard gematerialiseerde ruimte met steen, staal en glas. Maar het hout maakt het Plein ook tot een samenhangend geheel, in plaats van een verzameling losse objecten.
In de door NEXT Architects ingerichte ‘Bakkerij’ halen medewerkers belegde broodjes. De inspiratiebron hiervan was een Japanse tuin. De wijk heeft een heldere structuur, ze bestaat uit drie grote eetvelden tussen drie paviljoens. De eettafels, stoelen en de velden, zijn uitgevoerd in bamboe. De paviljoens zijn opgetrokken uit driedimensionaal geweven wafelstof, ontworpen in samenwerking met Boon Design. Net als in de paviljoens van Sander Architecten is de materiaalkeuze ook functioneel: textiel dempt geluiden, contrasteert met de gladde omgeving en verleent de paviljoens warmte en intimiteit.
Lees ook: Rabobank in Utrecht - Het Nieuwe werken door OIII Architecten
Eigenzinnigheid
Het ankerpunt op het Plein is de espressobar, ontworpen door Richard Hutten. Deze is gemaakt van spiegelend gepolijst roestvast staal en is getooid met een enorme trechter. De stoffen huid hiervan, gespannen over gekleurde LED-panelen, doet dienst als projectiescherm. De ongebruikelijke vormgeving maakt van de bar een onmisbaar ontmoetingspunt.
De ‘wijk’ van Ineke Hans onderscheidt zich in kleurgebruik (blauw), maar ook in eigenzinnige vormen. Haar speelse handschrift is te herkennen in de Kantenkijker, een vergaderpaviljoen annex stiltewerkplek met een dicht dessin en met ramen die zijn geëxtrudeerd tot lange telescopen. Met het meubilair en de vilten, geluidsabsorberende ‘cactussen’ op de werkmeubels maakt dit deze zone tot een buitenbeentje.
Kunst tonen aan de stad
De blikvanger op het Plein is de wand annex glazen vitrinekast, waarin het kunstwerk ‘On the departure and the arrival’ van de Chinese kunstenaar Ni Haifeng staat tentoongesteld. In dit verticale museum, ontworpen door Sander Architecten, staan in porselein uitgevoerde gebruiksvoorwerpen, zoals een schaar, een fles Glassex en een strijkijzer, beschilderd met Delftsblauwe motieven. Ook de achtergrond van het werk kreeg een plaats in het interieur: foto’s en een film van ‘the making of’ zijn te bekijken in de ruimte achter de kast.
Het belang dat de Rabobank hecht aan haar kunstcollectie, komt tot uiting in de transparante, witte kunstzone. Deze is door William Russell van het Britse ontwerpbureau Pentagram ingericht met torenhoge, houten tentoonstellingskasten. Medewerkers en bezoekers kunnen via de grote vides de exposities bekijken, en via de entree de ruimte binnenwandelen. De bank toont haar kunst aan de stad via de hoge glazen gevels aan de straatzijde.
Kennis en ervaringen delen
Supervisor Sander Architecten heeft de input van alle partijen, opdrachtgever en adviseurs, architectenbureau en deelontwerpers, samengebracht in een toegankelijk, leesbaar en helder interieurontwerp. Het bureau opereerde daartoe als een spin in het web, dat in de lange onderhandelingen het basisontwerp overeind heeft gehouden. Ook de samenwerking met externe designers als Hutten, NEXT, Hans, Emma en Russell heeft goed uitgepakt. De verschillende handschriften zorgen voor dynamiek en verrassing op het Plein en roepen diverse zintuiglijke ervaringen op. De espressobar, de kunstzone, het eetplein en de paviljoens zijn aantrekkelijke plekken met een bijzondere verblijfskwaliteit en nodigen uit tot collega’s ontmoeten en kennis delen, de essentie van het moderne kenniswerken.
Sander Architecten en de Rabobank verleggen opnieuw de grenzen van de moderne werkomgeving. Het Interpolis- kantoor introduceerde innovatieve voorzieningen, zoals flexplekken, informele vergaderruimtes en brainstormlounges. Zo ontstond een interieur vol autonome, uitgesproken vormgegeven gebieden, zichtbaar geschikt voor één bepaalde functie. Inmiddels zijn deze concepten bekend, en zijn internet en smartphones geheel geïntegreerd in ons leven. Waar Interpolis als pionier de boodschap veel kracht moest bijzetten, kan de Rabobank een bescheidener en subtielere taal spreken, en zich concentreren op het stimuleren van groepsdynamiek, de voornaamste functie van het kantoorinterieur van de toekomst.
Op het Eetplein zitten medewerkers naast twee vergaderpaviljoens van karton en washipapier. Zo is er een tactiele ervaring gecreëerd. Fotograaf Alexander van Berge