Binnen de Nederlandse context zijn Saudische culturele invloeden verweven op een manier dat elk identiteit de andere aanvult en in volledig harmonie samenwerkt. Bij de uitwerking hiervan zijn materialen op een unieke manier toegepast. Hierbij stonden licht en ruimtelijkheid centraal.
Perspex leent zich uitstekend voor de zelfde bewerkingen als hout en is om die reden in meerdere ruimtes toegepast waaronder de auditorium. Een ruimte die is geïnspireerd door de vorm van een traditionele Bedouin tent. Hier zijn gemelamineerde MDF- en perspex platen gefreesd in een doorlopende Arabesk patroon dat doorloopt van wand tot plafond, zodat, zoals bij de Bedouin tent, de kapvorm in het zicht blijft. Achter deze perspex platen bevindt zich de verlichting en zijn deze zo gelijkmatig verdeeld over de ruimte om met een centrale lichtpunt in het midden de suggestie van de Bedouin tent versterkt. Wanneer de verlichting is uitgeschakeld zijn de platen, door hun integratie, vrijwel onzichtbaar in het plafond.
Het gebruikt van marmer is in beide culturen herkenbaar. De vloer van de foyer is afgewerkt met licht marmer die doet denken aan de statige woningen in Nederland. Daarbovenop is een marmeren tapijt geïntroduceerd die in de vide aan de wand begint en doorloopt door de gehele foyer. Dit tapijt is geïnspireerd door de ontvangst tapijten in de Arabische cultuur en is een gebaar tot verwelkoming. Het diamant patroon van het tapijt, is een abstractie van veelvoorkomende patronen in de Arabische cultuur en wordt ook in de verlichting van het plafond en in de perspex raambekleding herhaalt.