New Norfolk Den Haag - KAW

KAW heeft in Scheveningen, vlakbij strand en zee, een fraaie wijk van 237 woningen ontworpen met veel sociale huur, en betaalbare koop en vrije sector huur.

Toelichting KAW - De wijk die New Norfolk is gedoopt (naar de Norfolk-line die hier tot 2006 huisde) is een schoolvoorbeeld van hoe je intensief bouwen (inbreiden, red.) kunt combineren met klimaatbestendig bouwen op een relatief goedkope manier. Boven het parkeerterrein hangen bijvoorbeeld reusachtige vliegende schotels in de vorm van een ecologische daktuin met ruimte voor bloemen, insecten, maar ook voor de opvang van regenwater en met zitplekken voor de bewoners.

Het ontwerp voor plandeel (7+8) van KAW uit Rotterdam slaat verder een brug tussen de maritieme wereld (witte gebouwen) en de stad (het oude Scheveningen) met bruinrode baksteenarchitectuur. Alhoewel er veel woningen op een kleine oppervlakte zijn gebouwd, heeft de wijk toch een menselijke maat.

Het ontwerp slaat een brug tussen de maritieme wereld en de stad met veel leven aan de strandkant. Beeld Scagliola-Brakkee

Rederijterrein

Tot 2006 exploiteerde de Norfolk-line een containeroverslagterrein en ferrydiensten aan de rand van Scheveningen. Na het vertrek van de rederij kwam een unieke woonlocatie vrij aan de rand van de stad, de zee en de recreatiehaven. Een ambitieuze transformatie moest het Norfolkterrein een aantrekkelijk woon-werkgebied maken, waarbij visserij een belangrijke rol zou spelen.

Toch lag de plek er lange tijd verlaten bij. Zo een bijzondere plek betaalbaar en bereikbaar ontwikkelen, leek in beginsel een onbegonnen zaak. Uiteindelijk heeft Arcade Mensen & Wonen uit het Westland besloten de grond af te nemen om sociale huur realiseren.

Stadszijde New Norfolk Den Haag door KAW. Beeld Bart van Hoek

Menselijke maat

Een slim ontwerpidee is toegepast om de vrij grote gebouwen toch een menselijke maat te geven. Wat zich aan de buitenzijde als zeven verschillende gebouwen toont, zijn in werkelijkheid maar vier gebouwen. De gebouwen werden opgetrokken uit bruinrode baksteen aan de stadszijde en witgele baksteen aan de boulevardzijde. De witte banden, die zowel de bouw aan stad- als strandzijde sieren, geven de wijk samenhang.

Het gebouwensemble bestaat uit een aantal ontwerpingrediënten dat op verschillende manieren werden gecombineerd. Door gebruik te maken van een beperkte hoeveelheid ingrediënten/materialen kon efficiënt en goedkoop worden gebouwd met toch een maximale diversiteit. Zo zijn er in het hele project bijvoorbeeld maar twee kozijntypes (2- of 3-deling) toegepast, net als twee types borstwering (hoog of laag), twee types dakrand (vlak of luifel), twee types woning (balkon of loggia) en een vijftal kleurpaletten.

Achter de afwisselende gevels schuilt een eenduidige gebouwstructuur die het plan realistisch en betaalbaar maakte. Hoogwaardig materiaalgebruik en consequent doordachte detailoplossingen maken het plan rijk. De verhoogde daktuinen onttrekken de geparkeerde auto’s aan het zicht; een fraaie oplossing die gebouwd parkeren overbodig maakte. De planten in de vliegende schotels en ook het andere groen in New Norfolk werd verzorgd door Lindeloof Tuin- en landschapsarchitecten.

New Norfolk door KAW. Beeld Scagliola Brakkee

Leven op straat

Met Duindorp om de hoek lag het voor de hand om het leven aan de straatzijde te laten plaatsvinden. Aan de stadskant verrezen daarom appartementen met grote, deels opgetilde terrassen aan de straatkant. Ook aan de havenzijde hebben de eengezinswoningen een terras aan de straatkant. Vaste banken en plantenbakken houden de terrassen netjes en geven net even dat beetje extra cachet.

Ook bijzonder is de intensieve opzet waarin gestapelde bouw en eengezinswoningen gecombineerd zijn. Dat was complex, omdat stedenbouwkundig de hoge wand aan de westzijde gewenst was, met veel schaduw en inkijk in de tuinen van de laagbouw. Een andere uitdaging was het ontwerpen van mooie grondgebonden woningen.

Ruimte Zat

Onlangs deed het architectenbureau met haar team voor research & development diepgravend onderzoek naar ruimte om woningen in de bestaande stad te realiseren. Uit het onderzoek bleek dat er zelfs bij een zeer voorzichtige raming plaats is voor 482.000 tot 708.000 nieuwe woningen in de bestaande stad, te realiseren in de komende 10 jaar. Volgens het rapport met de naam ‘Ruimte Zat in de Stad’ - waarin big data werden gecombineerd met ontwerpend onderzoek - zou in het gunstigste geval het overgrote deel van de totaal geraamde behoefte van 1 miljoen woningen realiseerbaar zijn. Omdat de infrastructuur er al ligt en procedures overbodig zijn, zou het een en ander zowel sneller als betaalbaarder kunnen worden gerealiseerd dan bouwen in het groen.

Bekijk meer informatie over Ruimte Zat>