Nederland designland?!
Impressie expositie. Beeld Opleiding T&L, HVHL

Nederland designland?!

Dertig jaar geleden kwam Nederlands design, ook wel Dutch Design genoemd, in een keer op de kaart te staan. Hoe? Door een toentertijd kleine tentoonstelling van het jonge ontwerpersplatform Droog Design tijdens de Milanese designweek. Het humoristische en innovatieve karakter van de ontwerpen door Tejo Remy, Piet Hein Eek en Marcel Wanders voor Droog design schudden de designwereld op. Dutch design werd een wereldwijd fenomeen.

Inmiddels omvat de term veel meer dan dat. Duurzaamheid, hergebruik en probleemoplossend ontwerpen maken doorheen de jaren hun intrede in de Nederlandse stroming. Het zijn kenmerken die vanaf dag één ook een belangrijke rol spelen tijdens de Dutch Design Week (DDW). De wortels van DDW gaan - net als de stroming - terug tot de jaren negentig; 1998 om exact te zijn. Het is een plek waar ontwerpers al decennialang een podium krijgen om met het grote publiek in dialoog te gaan over onze snel veranderende wereld en de rol van design hierin.  

Aangezien de tweeëntwintigste editie van dit negendaagse designfestival voor de deur staat, zocht de redactie vijf plekken uit die jouw bezoek meer dan waard zijn. Van een toekomstvisie voor Nederland anno 2148, een architectonische oplossing uit keramiek om stedelijke hitte te bestrijden tot gigantische, opblaasbare installaties in het voormalige diepvriesmagazijn van Campina. Ook de showroom, het atelier en de winkel van Piet Hein Eek is een blijvende design-hotspot.

Afwezige dit jaar is materiaal- en productontwerpingenieur Karlijn Sibbel. Om haar nieuwste productontwikkeling – een zoutpaneel – te zien moet je niet afreizen naar Eindhoven, maar naar het Zuid-Franse Arles. In Atelier Luma toont Sibbel de – soms onvoorspelbare – bouwkracht van het mineraal zout. 

Is Arles toch iets te ver, en geen behoefte aan het overweldigde aanbod op DDW23, maar wel zin in een dosis Nederlands design? Dan is de expositie 'Stoel neemt stelling' in het Centraal Museum in Utrecht een optie. Webredacteur Hanna Veltman stelde Natalie Dubois, conservator toegepaste kunst en vormgeving van het museum, vijf vragen over de tentoonstelling.

Veel leesplezier gewenst! 

Charlotte Thomas

Charlotte Thomas

Vakredacteur

Charlotte Thomas (1992) is vakredacteur met een focus op de ruimtelijke beleving, de gebruiker, transformatie en renovatie, en een voorliefde voor design. Ze studeerde af als kunst- en architectuurhistoricus. En heeft onder meer gewerkt bij Stroom Den Haag, Museum Het Schip, AFFR, Vice, Van Eesteren Museum en Galerie Bart. Heb je ideeën, vragen of opmerkingen? Mail naar: charlottethomas@vmnmedia.nl

Boven op het dak van het beursgebouw kun je tussen de statige beelden al dan niet een van de honderden bieren nuttigen die het biermuseum presenteert. Beeld Sébastien Bez

Verbouwing Beurs van Brussel door Robbrecht en Daem: compromis tussen...

De imposante trappenpartij van het Brusselse beursgebouw is een geliefde ontmoetingsplek van de Brusselaars. Maar hoe openbaar de trappen ook zijn, het gebouw was de afgelopen negen jaar hermetisch gesloten na het vertrek van een beursbedrijf. Nu is het gebouw weer tot leven gebracht door het te transformeren naar een overdekt stadsplein. Helemaal openbaar is het niet geworden.

Slatuinenweg, Amsterdam door studio RIANKNOP. Beeld Mark Kuipers

Woning met berken multiplex in de hoofdrol en kleur als detail door...

De woning als een fris en schoon vlak dat je als ontwerper, in dit geval Rian Knop, naar hartenlust mag inkleuren. Een droomopdracht. 'De grenzen waren de contouren van de woning, daarbinnen was alles mogelijk.' Het resultaat is veel berken multiplex met kleur als verbindend detail.

Beeld Mariska Korver

Joost Ector over Pet-X paviljoen: 'Ook kunststof heeft een toekomst'

'Een speeltuin voor ingenieurs', zo beschrijft Remko Wiltjer, directielid bij IMd Raadgevend Ingenieurs, zijn kantoor in Rotterdam. In de getransformeerde staalfabriek staat sinds kort een paviljoen gemaakt van PET-plastic. Naast het ingenieursbureau zelf waren bij de ontwikkeling betrokken: Ector Hoogstad Architecten, TU Delft en Nagami, een Spaans 3D-printbedrijf.

ance Dance Sit Sit door Tomas Dirrix, Team Thursday en Koen Taselaar. Beeld Titia Hahne

Tomas Dirrix maakt met Team Thursday en Koen Taselaar dansende...

Breng twee grafisch vormgevers, een kunstenaar en een architect samen en je krijgt een flexibel, multifunctioneel interieur met een grafische uitstraling. De naar hun zijkant hellende meubels domineren een van de tentoonstellingsruimtes in Kunstinstituut Melly in Rotterdam. 'Ze staan in de ruimte als een dansgezelschap', vertelt architect Tomas Dirrix. 'En ze hebben elk hun eigen karakter.'