Het doet mij denken aan Meinerswijk, het uiterwaardengebied dat ik eind 2023 bezocht. Hier komen 4000 nieuwe woningen strak naast de Nederrijn, naar masterplan van Buro Harro. Landschapsarchitect Harro de Jong maakte zich weinig zorgen over de risico's. 'Spannend, maar niet gevaarlijk', noemde hij het. Door te bouwen op 'eilandjes' boven NAP en nevengeulen te graven om de Nederrijn te ontlasten, wil hij bewijzen dat bouwen in de uiterwaarden prima kan. Zelfs in tijden van hoogwater.
Ondertussen is het business as usual in de bouwsector. Woningbouw, en vooral wáár die woningen moeten worden gebouwd, blijft een onderwerp van discussie. Zijn de groeikernen van de jaren zestig niet een uitstekende oplossing, zoals Purmerend? Dat blijkt knap ingewikkeld, ontdekte Afke Laarakker. Zij sprak hierover met Michelle Provoost, architectuurhistoricus en directeur van het International New Town Institute.
Minder ingewikkeld is verdichten rondom het spoor. Ik heb er bijna spijt van uit Zwolle te zijn verhuisd, want daar is een team bestaande uit MVRDV, Orange Architects en LOLA Landscape architects aangewezen om het voormalige bedrijventerrein bij Station Zwolle te herontwikkelen. Het station is in recente jaren al flink aangepakt. Ik ben vooral fan van het groene Stationsplein en de fietsenstalling die als een spons werkt tijdens regenbuien. En als ik naar de renders voor het nieuwe terrein kijk, wordt het er alleen maar beter op. Een aanrader, dus!
Veel leesplezier gewenst!
Nieuwsbrief Stedenbouw
- Bouwen in de uiterwaarden kan best, zolang je maar boven NAP zit, bewijst Buro Harro met Meinerswijk
- Michelle Provoost: 'Groeikernen krijgen steeds vaker een duur centrum en een gouden randje'
- Zwolse Spoorzone wordt levendig innovatiedistrict
- ECHO Urban Design richt managementtak op: 'Voor ECHO Urban Design is het ontwerp het resultaat, voor ECHO Urban Management een middel'
- Floor van Ditzhuyzen: 'Voor een gewenste groep mensen is de stad gastvrij. Maar er is ook een blinde vlek'