BWM Architekten herontwerpt een Weens icoon: Figlmüller restaurant
BWM Architekten heeft het Figlmüller restaurant in Wenen gerenoveerd en uitgebreid met de begane grond van het aangrenzende gebouw.
Karlsplatz in Wenen is rijk aan geschiedenis. Het getransformeerde Wien Museum door Certov, Winkler + Ruck is een hedendaagse toevoeging hierop die toont wat een cultureel gebouw vandaag moet kunnen: communiceren en bemiddelen. De architectuur weerspiegelt de inhoudelijke evolutie van het museum: van een plek van conservering naar een multifunctionele interactiemachine.
BWM Architekten heeft het Figlmüller restaurant in Wenen gerenoveerd en uitgebreid met de begane grond van het aangrenzende gebouw.
Ontwikkelaar BAI lanceerde afgelopen zomer een internationale competitie voor het ontwerp van de Donaumarina toren. Tien van de grootste architectenbureaus, waaronder Powerhouse Company, werden uitgenodigd om een nieuw kantoorgebouw te ontwerpen als 'landmark' van de Donaumarina wijk in Wenen. Het bureau ging de samenwerking aan met Stadt:Labor — Architekten en werden samen met UN Studio en Foster+Partners, tweede in de competitie die gewonnen werd door Dominique Perrault Architects. Andere deelnemers waren Zaha Hadid Architects, Snøhetta en MVRDV.
Ikea bouwt in Wenen een groene stadswinkel met zeven verdiepingen met daarop 160 bomen op verschillende balkons. In plaats van een parkeergarage voor de bezoekers is in het ontwerp van querkraft architekten uit Wenen een reusachtig dakterras opgenomen. Het bedrijf wil hiermee een bijdrage leveren aan een verminderde CO2-uitstoot.
Door Harm Tilman - Het werk van de Sloveense architect Joze Plečnik blijft verbazen. Vijfendertig jaar na de eerste kennismaking bracht ik opnieuw een bezoek aan Ljubljana waar de meeste van zijn projecten te vinden zijn. Het werk van Plečnik is fascinerend maar wat maakt het zo goed?
Door Harm Tilman - In de zuidelijke periferie van Wenen realiseerde Massimiliano Fuksas twee kantorentorens met een opmerkelijke gevelbekleding. De onderbouw hiervan wordt gevormd door een sokkel met grote ruimtelijk kwaliteit. Tezamen vormen de torens een baken in het stadslandschap en definiëren ze de grens tussen stad en ommeland. Tegelijk belichamen ze een nieuwe stedenbouwkundige koers, doordat de periode van dogmatische conservering is afgesloten en Wenen een nieuw tijdperk van transformatie is ingegaan.
Door Reinhard Seiß - Vier kolossale gashouders in het centrum van Wenen markeren samen met de Stephansdom en het Reuzenrad de skyline van de stad. Het hergebruik van deze monumentale constructies had het startsein moeten zijn voor de toe-eigening van deze 'vergeten' plekken in de stad. Inmiddels zijn de gashouders verbouwd tot kantoor, woningen, winkels en andere stedelijke activiteiten. Het doel van de herwaardering van dit voorstedelijke gebied is daarbij al heel snel uit het oog verloren.
Door Pieter Jan Gijsberts - "Architektur ist nicht das Leben. Architektur ist Hintergrund. Alles andere ist nicht Architektur." 1 Deze apodictische uitspraak van Hermann Czech uit 1971 is ook nu nog de meest treffende karakterisering van zijn theoretische en architectonische werk. In 1971 onderscheidde hij zich daarmee van de happening-achtige tendens in de Weense architectuur met collectieven als Haus Rucker Co, Zünd Up, Salz der Erde en Coop Himmelblau, welke Iaatsten het in 1980 nog nodig vonden een manifest onder de titel Architektur muB brenrten het licht te laten zien. Bravour en jongensboekenromantiek zijn Hermann Czech vreemd gebleven: ironie en besef van het voorhanden zijnde en het mogelijke passen hem meer.