CPO van 11 rijwoningen Riethoven, Park 16Hoven, Rotterdam - 8A Architecten

Aan de rand van Rotterdam Overschie ligt Park 16Hoven. Een wijk met verschillende deelgebieden. Binnen deelgebied Rietzoom zijn door 8A ontworpen CPO-woningen gebouwd in Riethoven, het meest oostelijke deel van Rietzoom.

Toelichting 8A Architecten

Park 16Hoven is in verschillende fases ontwikkeld en gebouwd. Deelgebied Rietzoom omvat het Zuidoostelijke deel van de wijk en wordt gekenmerkt door de grote hoeveelheid water. Ongeveer een vijfde van het oppervlak van deze buurt bestaat uit water. Veel woningen in Rietzoom grenzen dan ook met hun tuin of terras aan het water. Aan de westelijke kant is Rietzoom ruim en groen van opzet, met particulieren kavels. Richting de oostzijde loopt de woningdichtheid langzaam op. Met behoud van veel water heeft de buurt daar een wat stedelijker karakter.

Beeld Luuk Kramer

De door 8A ontworpen CPO-woningen zijn gebouwd in Riethoven, het meest oostelijke deel van Rietzoom. De woningen liggen in een binnenwereld van twee tegenover elkaar liggende bouwblokken, met de tuinen pal op het zuiden grenzend aan het water. De 11 woningen zijn in twee bouwblokken opgedeeld van 5 en 7 rijwoningen naast elkaar.

Uitgangspunt voor de architectuur zijn de individuele woonwensen van de CPO-deelnemers. Belangrijkste wensen waren de toepassing van diverse dakvormen, grote raampartijen, veel daglicht en ramen van vloer tot plafond. Op basis hiervan zijn drie type woningen ontworpen met een eigen dakvorm: een langskap, dwarskap en platdak. Deze geven het plan veel diversiteit en zijn in verschillende breedtes en kleuren uitgevoerd.

Om naast de diversiteit ook een familie neer te zetten, hebben de drie type woningen duidelijk iets gemeen door toepassing van dezelfde verdiepingshoge ramen en houten bergingen. De grote ramen zijn doorgevoerd in de begane grond met uitnodigende entree’s en geven de woningen een open, chique en expressief karakter dat past bij Park 16Hoven.

Beeld Luuk Kramer

Omdat de achtertuinen aan het water liggen en geen achterpad kan worden aangebracht, hebben de tussenwoningen geen mogelijkheid voor een fietsenberging in de achtertuin. Daarom zijn de fietsenbergingen als een houten erker in de voorgevels van de tussenwoningen mee-ontworpen. Hiermee wordt de mogelijkheid uit het beeldkwaliteitsplan gebruikt om uitstekende delen als erkers en balkons toe te passen om het gevelbeeld te verlevendigen. Tegelijkertijd gaat zo min mogelijk netto vloeroppervlakte in de woning verloren. De toegangsdeuren van de fietsenbergingen zijn zo gedetailleerd dat deze wegvallen in de houten erkers, om niet te concurreren met de open entree’s van de woningen.

Materiaal- en kleurgebruik

Om de individuele woning binnen het collectief te benadrukken, is elke woning in een enkele kleur uitgevoerd. De gevels van de woningen zijn opgetrokken in metselwerk en zijn met name in een grijstint uitgevoerd met hier en daar een rode woning ertussen. De rode woningen geven het plan een warme en speelse uitstraling. De kleuren komen voort uit de persoonlijke voorkeuren van de CPO-deelnemers. De kleuren zijn in een mooie afwisselende compositie gelegd om te voorkomen dat identieke woningen ontstaan of woningen met dezelfde kleur naast elkaar liggen.

De uitstekende fietsbergingen in de voorgevels van de tussenwoningen hebben een afwijkende houten gevelbekleding, die terugkomt als een vlak in de voorgevels van de hoekwoningen. Daarnaast zijn het dak en de kozijnen in dezelfde chique antraciet kleur uitgevoerd en vormen zij samen met het hout de architectonische verbinding tussen de woningen in het plan. Hierdoor ontstaat een levendig maar harmonieus en ingetogen binnenwereld.

De verdiepingshoge ramen zijn als optie hier en daar uitgebreid met een Frans balkon van glas. Daarnaast zijn het aantal en de horizontale posities van de ramen per CPO-deelnemer afgestemd op de indeling en breedte van de woning. Dit is mogelijk omdat de voor- en achtergevels niet-dragend zijn. Deze opties komen tegemoet aan de individuele woonwensen van de bewoners en vormt een belangrijk onderdeel van de architectonische expressie. Het plan laat zien welke invloed een vraaggestuurde aanpak kan hebben op de architectuur.

Lees ook: