Marco Broekman verder als BURA urbanism
Schieoevers Noord Delft, Nieuwe Haven in Schieoevers Noord

Marco Broekman verder als BURA urbanism

Door Harm Tilman - Stedenbouw staat voor grote opgaven. Ontwerpers hebben dan ook de taak om na te denken over de samenleving en hoe je condities kunt creëren voor leefbare en gezonde steden. Dat is vanaf de oprichting van zijn bureau de ontwerpmissie van Marco Broekman. Afgelopen week maakte hij bekend dat hij samen met Floris van der Zee zijn bureau voortzet als BURA urbanism.

Broekman richtte het bureau marco.broekman in 2014 op, na in de jaren daarvoor te hebben gewerkt bij Kaap3, het toenmalige bureau van Riek Bakker, en Karres en Brands. Bij Riek Bakker leerde hij naar eigen zeggen de strategische kant van het vak begrijpen en uitdenken, terwijl hij bij Karres en Brands veel ervaring opdeed met concrete projecten op de terreinen van de openbare ruimte en het landschap.

Portret Marco Broekman en Floris van der Zee Beeld Joost Bataille

Ontwerp en onderzoek

Zijn motivatie om destijds een eigen bureau te beginnen heeft vooral te maken met zijn wens om het ontwerp te benaderen vanuit onderzoek en strategie. Met deze combinatie plaatst Broekman zich op opvallende wijze in de traditie van de Nederlandse stedenbouw. In deze traditie wordt kennis over de manier waarop stedelijke nederzettingen zich ontwikkelen gecombineerd met de kunde om gezonde en duurzame ontwerpen te maken.

Schieoevers Noord Delft, Straat met uitzicht op Schie

Groene en autoluwe wijk

Vanaf de oprichting is het bureau van Broekman snel gegroeid en is een ruime portfolio opgebouwd, onder andere met de ontwerpen voor de groene en autoluwe wijk Merwede in Utrecht. Broekman had deze snelle bureaugroei niet voorzien en ook niet dat opdrachtgevers vanwege de naamgeving van zijn bureau vooral hem verwachten. Toen ik hem vorig jaar sprak gaf hij aan om deze reden graag onder een andere naam verder te gaan.

Schieoevers Noord Delft, Diagram groen en mobiliteit

Teamwork

Met de nieuwe naam BURA urbanism gaat de aanstelling van Floris van der Zee als partner van Broekman samen. In het persbericht waarmee het bureau de nieuwe naam wereldkundig maakte, wordt gewezen op de grote bijdrage die Van der Zee heeft geleverd aan de ontwikkeling van het bureau. Van der Zee zelf zegt daarover: ‘Onze nieuwe naam reflecteert het teamwerk waar ons bureau voor staat. Daarnaast zijn  Marco en ik beiden nauw betrokken bij verschillende projecten.’

Lees verder over de autovrije stadswijk Merwede

Maartje Luisman, partner bij SVP. Beeld SVP

Maartje Luisman van SVP: 'Als we echt toekomstgericht willen bouwen,...

SVP, bureau voor stedenbouw en architectuur, doet niet aan een architectonisch handschrift. Volgens partner Maartje Luisman moet de context van een gebied het uitgangspunt zijn, ook voor architecten, om opgaven als woningbouw goed te laten landen. Bouwen in het buitengebied is voor haar dan ook geen taboe. 'Want net zo gevaarlijk is het om alleen maar te verdichten met tweekamerhokken.'

De genomineerde projecten Kerckebosch (l), Celsius (r) en De Hooge Riet. Beeld Jan de Vries, Norbert van Onna en Siebe Swart

Nominaties ARC24 Stedenbouw Award bekend

Projecten door Buro Lubbers, wUrck architectuur stedenbouw landschap en H+N+S Landschapsarchitecten zijn genomineerd voor de ARC24 Stedenbouw Award. Voor deze editie zocht een onafhankelijk jury naar voorbeeldstellende projecten vanwege hun maatschappelijke impact. Na een inhoudelijk beraad zijn geselecteerd: Celsius in Eindhoven, Kerckebosch in Zeist en De Hooge Riet in Ermelo.

Rotterdam The Hague Airport. Beeld Shutterstock

Ziegler | Branderhorst komt met alternatief voor vliegveld Rotterdam:...

Stadskwartier Noorderbos is een ecologisch én economisch verantwoord alternatief voor Rotterdam The Hague Airport. Tenminste, dat stellen Ziegler | Branderhorst, Urgenda en Bewonersorganisatie BTV Rotterdam The Hague-Airport. Hun plan is een nieuwe stadswijk met 12.500 woningen, 10.000 werkplekken, waterberging en een stadsbos van 120 hectare, dat wordt ondersteund door een maatschappelijke kosten-batenanalyse.

Beeld Jeroen Musch

Van 'louter functioneel' naar een mooi gemaakte stad

Al wekenlang loop ik met de vraag rond of stedenbouwkundige plannen wezenlijk zijn veranderd in het afgelopen decennium. Na Robbert-Jan van der Veen en Anne Seghers doet nu ook Rients Dijkstra een duit in het zakje. Allen antwoorden ze volmondig 'nee' op de vraag, al plaatsen ze wel vraagtekens bij de processen rondom die plannen. Dáár zit het pijnpunt, benadrukt Dijkstra.