Digizine: Jong talent - en hun werk - in de schijnwerpers

Digizine: Jong talent - en hun werk - in de schijnwerpers

We studeerden allebei Bouwkunde aan de TU Eindhoven, hij (toen mijn vriend, nu mijn man) studeerde af bij Vastgoedbeheer en ik bij Architectuur. Hij in 2006, ik in 2008. Hij begon bij een vastgoedadviesbureau, had bij zijn start een extern uurtarief van €100,-, zat al snel aan tafel bij gemeentes en grote architectenbureaus en volgde allemaal cursussen bij gerenommeerde trainingsbureaus. Een jong talent dat alle mogelijkheden kreeg zich te ontplooien.

Na een weinig inspirerende stage twijfelde ik over werken bij een architectenbureau. Ik zag met lede-ogen aan hoe mijn mede-architectuurstudenten steeds moeilijker aan de bak kwamen. Op het dieptepunt van de kredietcrisis kreeg menigeen een salaris van €1.400,- bruto per maand aangeboden. Ze mochten blij zijn dat ze ergens werkervaring konden opdoen. Voor persoonlijke ontwikkeling was weinig aandacht. Jonge talenten deden in hun eigen tijd mee aan de Europan, de grootste competitie ter wereld voor ontwerpers onder de veertig jaar. Ik koos voor een ander pad door als vakredacteur bij de Architect aan de slag te gaan.

Nu dertien jaar later is de crisis inmiddels bezworen. De architectenbureaus die haar overleefden, hebben zich opnieuw uitgevonden en nu weer een mooie opdrachtenportefeuille. De BEP (Beroepservaringsperiode) heeft zich geprofessionaliseerd in de PEP (Professional Experience Programme). Steeds meer architectenbureaus betalen het traject voor hun jonge werknemers.

Toch blijft het voor jong talent lastig aan de bak te komen. Natuurlijk is het architectenvak complex en veeleisend en moet je eerst veel ervaring en kennis opdoen, niet voor niets ben je een jong talent tot je 40e. Maar de strikte aanbestedingscultuur maakt het moeilijk voor beginnende architectenbureaus een portfolio op te bouwen. Ook hebben ze tijdens hun opleiding weinig geleerd over ondernemerschap. Daarnaast biedt de bureaucultuur van veel gevestigde architectenbureaus niet altijd ruimte voor jong talenten zich te ontplooien en te onderscheiden.

Daarom verdient jong talent een podium. Zichtbaarheid is essentieel als je wilt bouwen aan je carrière. Het zorgt voor vertrouwen bij mogelijke opdrachtgevers en samenwerkingspartners: de media schrijven over je, dan zal het wel goed zijn. Daarnaast helpt aanwezig zijn – fysiek maar ook online via social media en publicaties – bij het opbouwen van duurzame relaties.

Als het gaat om zichtbaarheid in de (interieur)architectuur en stedenbouw dan is de Architect daarvoor de perfecte plek. In een speciale digitale uitgave besteden we daarom aandacht aan mooie projecten van start-ups en zetten we jonge ontwerpers - en hun tekeningen - in de schijnwerpers. Daarnaast lezen we hoe bepalend de eerste opdracht voor de loopbaan van architecten is en vragen we ons af hoe de BEP/PEP bevalt.

Veel leesplezier!

Merel Pit, hoofdredacteur

PS Ben of ken jij een jong talent, laat het de redactie dan weten door te mailen naar redactiedearchitect@vakmedianet.nl.

Lees ook:

Merel Pit

Merel Pit

Hoofdredacteur de Architect

Merel Pit (1981) is sinds januari 2021 hoofdredacteur van de Architect. Daarmee is ze terug op haar ‘oude nest’ waar ze in 2008 als vakredacteur haar carrière in de architectuurjournalistiek begon. Heb je input voor sterke verhalen? Mail haar op merelpit@vmnmedia.nl.

De winnaar van de vorige prijsronde: Dijkhuis door la-di-da architecten. Beeld Jeanette Sluetter

Abe Bonnema Prijs voor Jonge Architecten 2024 van start

Architecten onder de 40 jaar kunnen zich inschrijven voor de Abe Bonnema Prijs voor Jonge Architecten 2024. De prijs gaat naar die jonge architect die een gebouw in 2022-2023 in Nederland heeft opgeleverd en volgens de jury van een uitzonderlijke architectonische kwaliteit is. De winnaar ontvangt 20.000 euro.

Willem Zwiers. Beeld Andreas Terlaak

5 vragen aan ontwerptalent Willem Zwiers: 'Soms ontploffen er dingen...

Ontwerper Willem Zwiers (23) leidt een intuïtieve en experimentele ontwerppraktijk. Hij denkt vanuit zijn handen en legt bepaalde essenties van materialen als klei bloot. 'Door mijn eigen werkmethoden en zelfs eigen tools te creëren, kan ik de grenzen verleggen van wat onmogelijk lijkt', aldus Zwiers. In zijn atelier staat een kast vol met kleiprobeersels waarvan een paar echt bruikbaar zijn, zoals een keramieken stoel, een vaas en een lamp.

Atelier Van Berlo won de derde editie van het Next Step Program. Beeld Tycho Merijn

Vijfde editie The Next Step Program van start

De BNA en gebiedsontwikkelaar Synchroon zijn gestart met de vijfde editie van het Next Step Program. Het initiatief is ontworpen om jonge architecten te ondersteunen in hun professionele groei en zakelijke ontwikkeling, essentieel voor succes in de hedendaagse competitieve markt. De deadline voor inzendingen is 27 maart aanstaande.

Jaël Noordhof. Beeld Mirato

5 vragen aan Jaël Noordhof van Mirato: 'In een wereld die verhardt...

Vanuit haar studie aan de ArtEZ University of the Arts streeft Jaël Noordhof ernaar de grenzen van het vakgebied voorbij te gaan. Als creatief directeur bij interieurontwerp- en bouwstudio Mirato benadrukt ze het belang van storytelling. Het is het uitgangspunt in haar ontwerpaanpak: door een brede kijk op design te omarmen zoekt zij de verbinding met architectuur. 'Ik wil graag bruggen slaan in ons werkveld, om zo een integrale beleving vorm te geven.'