Geen ei van Columbus voor stedenbouwers
Overzichtsfoto van gebied De Nieuwe Stad. Beeld CheeseWorks

Geen ei van Columbus voor stedenbouwers

'Vroeger waren de architect en stedenbouwer makers en scheppers van gebouwen en omgevingen. Nu zijn ze medeplichtigen bij de vernietiging van het milieu.' In een van mijn eerste interviews voor de Architect kreeg ik dit citaat van Markus Appenzeller van MLA+ voor de kiezen. Het onderwerp van gesprek: zien ontwerpers in opleiding hun loopbaan nog wel zitten binnen de context van klimaatverandering?

Appenzeller plaatste zijn opmerking naderhand in perspectief. Hij illustreert ermee dat veel studenten zich zorgen maken over de toekomst en zich daardoor als een druppel op een gloeiende plaat voelen. Als ontwerper moet je ideaalbeelden kunnen voorstellen en dat is in onzekere tijden als de onze knap lastig. Tess Broekmans, sinds begin dit jaar benoemd tot hoogleraar Urban Design aan de TU Delft, heeft het haar missie gemaakt om studenten weer enthousiast te maken voor het vak. ‘Als stedenbouwer kun jij de toekomst mede vormgeven.’

Broekmans beschouwt de ideale stedenbouwer als een bescheiden teamspeler. De complexiteit van het vak wordt namelijk alleen maar groter door thema’s als circulariteit en klimaatadaptatie, dus de stedenbouwer moet zich ontwikkelen tot spin in het web. Daar heb je anderen bij nodig. ‘En in ons vak is een gouden methode onmogelijk; er zijn altijd meerdere wegen.’ Oftewel: niet alleen meer stedenbouwers, maar vooral integraal werkende probleemoplossers.

Het pleidooi doet mij denken aan mijn gesprek met Jeroen de Willigen. Hij is sinds kort waarnemend voorzitter van de BNA. Wat hem betreft stimuleert de brancheorganisatie dat ‘elke stad weer een onafhankelijke stadsbouwmeester installeert’. Wat een vooruitzicht: verspreid over Nederland tientallen nieuwe stedenbouwers. Ik kruip er zelf haast weer van in de schoolbanken.

Veel leesplezier gewenst!

Reinoud Schaatsbergen is schrijver en redacteur. Binnen de Architect focust hij zich op de ontwerppraktijk en stedenbouw, met specifiek aandacht voor gebiedsontwikkelingen, landschapsarchitectuur en de maatschappelijke impact van (stedelijke) omgevingen.

Ideeën, vragen of opmerkingen? Mail naar reinoudschaatsbergen@vmnmedia.nl

Rotterdam The Hague Airport. Beeld Shutterstock

Ziegler | Branderhorst komt met alternatief voor vliegveld Rotterdam:...

Stadskwartier Noorderbos is een ecologisch én economisch verantwoord alternatief voor Rotterdam The Hague Airport. Tenminste, dat stellen Ziegler | Branderhorst, Urgenda en Bewonersorganisatie BTV Rotterdam The Hague-Airport. Hun plan is een nieuwe stadswijk met 12.500 woningen, 10.000 werkplekken, waterberging en een stadsbos van 120 hectare, dat wordt ondersteund door een maatschappelijke kosten-batenanalyse.

De Groene Loper. Beeld Jeroen Musch

Edzo Bindels van West 8: 'De Groene Loper in Maastricht is een...

De snelweg A2 splijt Maastricht niet langer in tweeën, dankzij de Groene Loper door West 8. Met de ondertunneling van de snelweg, een park erbovenop en een zes kilometer lang fietspad is Oost-Maastricht na ruim zestig jaar weer hecht verbonden met de rest van de stad. Een schoolvoorbeeld van hoe een gemeente haar gelittekende stad kan genezen.

Luchtfoto Den Haag Centraal. Beeld Gemeente Den Haag

Den Haag Centraal ondergaat metamorfose met nieuwe woontoren en...

Meer groen, voorzieningen én woningen op en rond het Anna van Buerenplein en langs het Prins Bernhardviaduct. Door sloop en transformatie krijgt Den Haag Centraal meer ademruimte, hoopt de gemeente. Binnen nu en twee jaar wordt een aantal grote architectuurprojecten verwacht. Richard Koek: 'Architecten moeten vooral het Rijksvastgoedbedrijf in de gaten houden. Die ontwerpt haar gebouwen eerst zelf als VO en gaat de verdere uitwerking dan tenderen.'

Mark Schrurs. Beeld Pauwert Architectuur

Versnelde procedure Parallel plannen voordelig voor architect, maar...

In de Eindhovense wijk Prinsejagt maken 42 grondgebonden woningen plaats voor circa 180 appartementen. Het project, naar ontwerp van Pauwert Architectuur, wordt in een versneld proces uitgevoerd binnen de landelijke Pilot Parallel plannen. Een zegen voor de architect, maar riskant voor het burgerparticipatieproces. 'Dit vraagt om pijnlijke keuzes.'