Idealisme versus Breeam
Ontmoetingsruimte- en kookplek, de clubroom, op de zesde verdieping bij Hotel Jansen. Beeld Thijs Wolzak

Idealisme versus Breeam

Eind december bezocht ik het eerste opgeleverde gebouw - waarvan longstayverhuurder Hotel Jansen de helft beslaat - in het Bajeskwartier. Op deze plek verrijst de zelfbenoemde duurzaamste stadswijk van Amsterdam. De duurzaamheidsambities zijn hoog. Het resultaat is een gebouw met Breeam Outstanding-certificaat en tralies als klimrek voor planten.

Na het projectbezoek met Moke architecten, Monk architecten en Fiction Factory zinderen diverse uitspraken na op mijn fietstocht huiswaarts. Hade Steenwinkel, directeur van Fiction Factory is trots op het eindresultaat, maar ergens kijkt ze sceptisch naar de bouwsector. ‘De hoogst haalbare certificaten zijn na oplevering van de ruwbouw binnen, en daarmee de financiering. Vervolgens is er weinig aandacht voor wat er daarna gebeurt.’ Het werd me duidelijk hoe groot het hiaat is tussen ruw- en interieurbouw, en dan met name op het niveau van regelgevingen, normeringen en certificeringen. 

Het lijkt er op dat desondanks een gebouw een Breeam Excellent of Outstanding certificaat draagt, ook heel wat niet duurzame en circulaire interieuronderdelen kan bevatten. Fiction Factory en Monk architecten hebben gevochten om binnen de budgetten voor interieurbouw toch duurzame keuzes door te voeren. Zo kregen de houtcomposiet wastafels door Woodio een plek. Dit label sprak ik in2023. Het merk streeft naar een duurzame sanitaire revolutie met hun 100 procent waterdichte toilet van massief houtcomposiet. 

Een gelijkaardig idealisme trof ik begin dit jaar aan ik bij Aectual. De circulaire 3D-print-onderneming verduurzaamt stapsgewijs de architectuur- en interieursector. Als erkenning hiervan ontvingen recentelijk het Fit For the Future-certificaat van Vodafone. 

Vragen, bedenkingen en/of opmerkingen? Laat het me weten via charlottethomas@vmnmedia.nl. 

Fijne zondag!

Charlotte Thomas

Charlotte Thomas

Vakredacteur

Charlotte Thomas (1992) is vakredacteur met een focus op de ruimtelijke beleving, de gebruiker, transformatie en renovatie, en een voorliefde voor design. Ze studeerde af als kunst- en architectuurhistoricus. En heeft onder meer gewerkt bij Stroom Den Haag, Museum Het Schip, AFFR, Vice, Van Eesteren Museum en Galerie Bart. Heb je ideeën, vragen of opmerkingen? Mail naar: charlottethomas@vmnmedia.nl