De culturele waarde van architectuur openbaart zich pas echt als het bouwwerk er niet meer is
Beeld Somo Marec

De culturele waarde van architectuur openbaart zich pas echt als het bouwwerk er niet meer is

Architecten worden niet opgeleid om te ontwrichten of verwoesten. Maar hun vakgebied wordt door anderen wel ingezet om menselijke relaties te vernietigen. Arna Mačkić noemt dit 'architectural disaster'. En ze vindt het tijd dat architecten zich hiervan bewust zijn. Zo schrijft ze in haar essay.

Ik benaderde Mačkić in verband met de printeditie die de redactie afgelopen maanden maakte rondom het thema ‘architectuur als culturele waarde’. Volgens mij wordt namelijk de culturele waarde van architectuur voor een gemeenschap pas echt invoelbaar zodra een gebouw wordt verwoest. 'Omdat de gebouwde omgeving zo’n groot onderdeel van onze levens is – we wonen, werken en recreëren in gebouwen – is architectuur ook altijd onderdeel van een conflict’, schrijft ze.

Mačkić stelt dat architectuur vaak strategisch wordt ingezet in de oorlogsvoering. Zo zijn in de Tweede Wereldoorlog in Nederland theaters, sportcomplexen en pleinen gebruikt vanwege hun ruimtelijke condities. ‘Hier werden Joodse mensen verzameld voor hun deportatie naar concentratiekampen. En in de Palestijnse gebieden bouwde Israël illegale nederzettingen om de Palestijnen te isoleren en te controleren.'

Ze zet haar verhaal kracht bij door in te gaan op wat de verwoesting van de brug Stari Most in Mostar, Bosnië en Herzegovina, in 1999 voor haar persoonlijk en de gemeenschap betekende. 'De brug stond symbool voor de stad, voor het samenbrengen van de twee delen van de stad. Het stond symbool voor tolerantie en eenheid. Het was een ontmoetingsplek, generaties lang was het een plek waar verliefde stellen hun eerste afspraakje hadden en waar jaarlijks de beroemde duikwedstrijden werden gehouden.'

Mačkićs essay is niet het best gelezen verhaal van de week, maar dat zou het wat mij betreft wel moeten zijn. Lees haar verhaal, daarna kijk je voor altijd anders naar je eigen vakgebied.

Groet! Merel

Merel Pit

Merel Pit

Hoofdredacteur de Architect

Merel Pit (1981) is sinds januari 2021 hoofdredacteur van de Architect. Daarmee is ze terug op haar ‘oude nest’ waar ze in 2008 als vakredacteur haar carrière in de architectuurjournalistiek begon. Heb je input voor sterke verhalen? Mail haar op merelpit@vmnmedia.nl.

Boven vlnr: Woodstack en Team BNA. Onder Beurs van Brussel, Richelle de Jong en het Eerste Huis van Julie Fuchs

Gevraagd: haalbare planningen, een vast honorarium en bewustwording van opdrachtgevers

Voor de vakantie vroeg ik me af: 'Waarom organiseren architecten zich niet?' Ik schreef dat er bij werknemers van architectenbureaus relatief weinig animo is voor de personeelsvertegenwoordiging. Bjarne Mastenbroek kwam via de e-mail met een kordaat antwoord: 'Omdat alles, ook de pensioenen, best goed geregeld zijn.' Hij vervolgde: 'Het GROTE probleem is dat er geen belangenorganisatie is van architectenbureaus daar het Architectenregister alleen een tandeloze administrateur is en niets regelt behoudens een titeltje. De BNA doet ook amper iets.'

De genomineerden voor de ARC24 Awards bewijzen de culturele waarde van architectuur

De genomineerden voor de ARC24 Awards bewijzen de culturele waarde van architectuur

De zomerstop bij de Architect is voorbij en we beginnen na de vakantie meteen met drie knallers: de bekendmakingen van de genomineerde projecten voor de ARC24 Awards! Anders dan voorgaande jaren zijn de ARC Awards dit jaar onderdeel van ARC Podium, een nieuw evenement waar niet alleen awards worden uitgereikt, maar ook inhoudelijke gesprekken over het vak worden gevoerd. Centraal thema is de culturele waarde van architectuur. Daarom hebben de vakjury's naast de algemene criteria deze editie extra gekeken naar het culturele belang van de ingezonden projecten.

Beeld Merel Pit

Een zomer vol met vakantietips, hoopvolle zomergesprekken en 'Overwerk'

Dat Bruno Vermeersch en ik met onze gezinnen in Rijswijk zijn beland, lijkt op het eerste gezicht stom toeval. Maar dat is het niet. Werk staat in onze beide levens zo centraal dat we onze kinderen op deze plek wortel hebben laten schieten puur omdat we vanuit hier zo de snelweg op zijn, naar Amsterdam of Rotterdam. Of op de fiets naar Den Haag. Waar werk is, zijn wij.

Vlnr boven: Vincent van der Klei en Cécilia Gross. Onder: Do Janne Vermeulen en Marcel Barzilay

Videokanaal vol met ARC Talks

De redactie van de Architect heeft iets nieuws bedacht: ARC Talks, korte video's van inspirerende presentaties over architectuur. We hebben er al tien verzameld op ons YouTubekanaal. Bijvoorbeeld van Vincent van der Klei (Studioninedots) over wat voor hem goed wonen is, van Jan Jongert (Superuse) over nieuwe contractvormen voor architecten die circulaire ontwerpen maken of van Hade Steenwinkel (Fiction Factory) over afvalreductie in de bouw.