De culturele waarde van architectuur openbaart zich pas echt als het bouwwerk er niet meer is
Beeld Somo Marec

De culturele waarde van architectuur openbaart zich pas echt als het bouwwerk er niet meer is

Architecten worden niet opgeleid om te ontwrichten of verwoesten. Maar hun vakgebied wordt door anderen wel ingezet om menselijke relaties te vernietigen. Arna Mačkić noemt dit 'architectural disaster'. En ze vindt het tijd dat architecten zich hiervan bewust zijn. Zo schrijft ze in haar essay.

Ik benaderde Mačkić in verband met de printeditie die de redactie afgelopen maanden maakte rondom het thema ‘architectuur als culturele waarde’. Volgens mij wordt namelijk de culturele waarde van architectuur voor een gemeenschap pas echt invoelbaar zodra een gebouw wordt verwoest. 'Omdat de gebouwde omgeving zo’n groot onderdeel van onze levens is – we wonen, werken en recreëren in gebouwen – is architectuur ook altijd onderdeel van een conflict’, schrijft ze.

Mačkić stelt dat architectuur vaak strategisch wordt ingezet in de oorlogsvoering. Zo zijn in de Tweede Wereldoorlog in Nederland theaters, sportcomplexen en pleinen gebruikt vanwege hun ruimtelijke condities. ‘Hier werden Joodse mensen verzameld voor hun deportatie naar concentratiekampen. En in de Palestijnse gebieden bouwde Israël illegale nederzettingen om de Palestijnen te isoleren en te controleren.'

Ze zet haar verhaal kracht bij door in te gaan op wat de verwoesting van de brug Stari Most in Mostar, Bosnië en Herzegovina, in 1999 voor haar persoonlijk en de gemeenschap betekende. 'De brug stond symbool voor de stad, voor het samenbrengen van de twee delen van de stad. Het stond symbool voor tolerantie en eenheid. Het was een ontmoetingsplek, generaties lang was het een plek waar verliefde stellen hun eerste afspraakje hadden en waar jaarlijks de beroemde duikwedstrijden werden gehouden.'

Mačkićs essay is niet het best gelezen verhaal van de week, maar dat zou het wat mij betreft wel moeten zijn. Lees haar verhaal, daarna kijk je voor altijd anders naar je eigen vakgebied.

Groet! Merel

Merel Pit

Merel Pit

Hoofdredacteur de Architect

Merel Pit (1981) is sinds januari 2021 hoofdredacteur van de Architect. Daarmee is ze terug op haar ‘oude nest’ waar ze in 2008 als vakredacteur haar carrière in de architectuurjournalistiek begon. Heb je input voor sterke verhalen? Mail haar op merelpit@vmnmedia.nl.

Beeld Hanna Veltman

De BNA-voorzitter zet diens zichtbaarheid beter niet in voor eigen...

Ben je eenmaal BNA-voorzitter dan praat je publiekelijk beter niet over je eigen bureau. Dit vertrouwde Nathalie de Vries aan Floortje Keijzer en mij toe na afloop van de podcastopname van drie weken geleden. Dan gebruik je te veel je verworven zichtbaarheid voor eigen gewin. We hadden haar net verteld dat onze volgende gast Jeroen de Willigen zou zijn.

Transformatie naoorlogse school in Dordrecht door Studio Nauta en Vanschagen. Beeld Paul Swagerman

Zonder goed opdrachtnemerschap is de architectuur nergens

Een opdracht winnen en dan de verliezende partij erbij vragen. Jan Nauta deed het. Bij de transformatie en uitbreiding van een naoorlogse school in Dordrecht sloeg hij de handen ineen met de ervaren architecten van Vanschagen. 'Ik heb er geen seconde spijt van gehad. We hebben veel van elkaars expertises geleerd maar belangrijker nog was het werkplezier.'

Vlnr: Hardlopen in Rotterdam. Beeld Iris van den Broek, Het Predikheren door Korteknie Stuhlmacher Architecten (KSA). Beeld Maurice Tjon a Tham en een openbaar toilet in Jingo-Dori Park. Beeld Satoshi Nagare

Een leefbare stad herken je aan kerken, openbare toiletten én...

Religieus erfgoed staat steeds vaker leeg. Kerkgenootschappen krimpen, vergrijzen en kunnen de zorg voor het gebouw niet meer aan. Vaak wordt daarom overgegaan tot sloop. Architect en PhD-kandidaat Charlotte Ardui stelt dat dit eeuwig zonde is, want 'vanuit hun centrale positie in de buurt ordenen, structuren en oriënteren ze'. Met drie inspirerende voorbeelden uit Vlaanderen toont ze in een artikel voor hoe (naoorlogse) kerken een belangrijke rol op wijkniveau kunnen spelen.

Beeld Pepijn Spijkers

Wat architecten doen, gaat verder dan de bouwkundige mogelijkheden...

Als er geen architecten meer zijn, worden er geen goede gebouwen meer gemaakt. Misschien een boute stelling, maar zo simpel is het. En ik geloof dat we dit als vakgemeenschap meer moeten uitdragen.