Winnaar ARC24 Interieur Award: Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam door Office Winhov i.s.m. OPERA Amsterdam en Studio Louter
Winnaars ARC24 Interieur Award. Beeld Pepijn Spijkers

Winnaar ARC24 Interieur Award: Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam door Office Winhov i.s.m. OPERA Amsterdam en Studio Louter

De winnaar van de ARC24 Interieur Award is Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam door Office Winhov i.s.m. OPERA Amsterdam en Studio Louter. De jury was onder de indruk hoe de architectuur, het interieur en het tentoonstellingsontwerp elkaar aanvullen. Alle lagen van de geschiedenis werden minutieus onderzocht en kregen een plek in het ontwerp.

De ARC24 Interieur Award wordt toegekend aan recent gerealiseerd project dat is opgeleverd tussen 1 september 2022 en 1 april 2024 en toonaangevend is voor de interieurdiscipline. De jury zoekt naar een project waarbij de gebruiker, techniek en esthetiek zich in balans tot elkaar verhouden, maar ook tot de architectuur. Daarnaast onderscheidt het winnende project zich in materiaal- en energiegebruik om zo de interieursector te inspireren met duurzame alternatieven, vooruit te duwen en ingrepen te promoten. Bovendien kijkt de jury in 2024 speciaal naar de culturele waarde van de ingezonden projecten. 

De onafhankelijke jury koos uit een longlist van 36 projecten drie nominaties, elk met een belangrijke aan de interieursector – projecten waarbij de gebruiker, techniek en esthetiek in balans zijn tot elkaar, maar ook tot de architectuur en andere disciplines. Volgens de jury loopt de symbiose tussen de verschillende disciplines als rode draad door de projecten. Hiermee tonen ze het belang van samenwerking aan. 

De winnaar: Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam door Office Winhov i.s.m. OPERA Amsterdam en Studio Louter

Beeld Nationaal Holocaustmuseum / Max Hart Nibbrig
Beeld Nationaal Holocaustmuseum / Max Hart Nibbrig

Het Nationaal Holocaustmuseum bestaat uit een aaneenschakeling van de Hollandsche Schouwburg, de voormalige Hervormde Kweekschool en de tramhalte Plantage Middenlaan. In de drie onderdelen komen tragedie en heldendom samen van het verhaal van de Holocaust. Het ontwerpteam zat vanaf dag één samen. Deze nauwe samenwerking tussen Office Winhov, Annemiek Gringold, hoofdconservator van het museum, en Opera Amsterdam en Studio Louter, die het tentoonstellingsontwerp maakten, is voelbaar door het gehele project.

Het ontwerp richt zich op het zichtbaar maken van wat zich hier heeft afgespeeld. Daartoe werden de bestaande gebouwen gerenoveerd en werd een nieuw ‘licht’ museum ontworpen. Originele elementen zoals tegels in de vluchtgang, zijn behouden om bezoekers de historische lagen van de plek te tonen. De jury was onder de indruk hoe de architectuur, het interieur en het tentoonstellingsontwerp elkaar aanvullen. Alle lagen van de geschiedenis werden minutieus onderzocht en kregen een plek in het ontwerp. Jurylid Marieke Korver: ‘Dit is een complex programma om op grote schaal te kunnen detailleren. Denk aan alle rottige hoekjes, vervelende zaken en audiovisuele installaties die ingepast moeten worden.’

Volgens juryvoorzitter Tracy Metz is het museum een nieuwe typologie voor Joodse musea: ‘Het is een museum van de toekomst. De persoonlijke verhalen en de overlevenden staan centraal, en niet enkel de massa van vermoorde mensen.’ Het is een innoverend project waar de architectuur, het interieur en het tentoonstellingsontwerp niet schreeuwen maar alle de maatschappelijke boodschap vooropstellen. De sterkte van het project zit hem net in ‘dit stapje terugnemen in het ontwerp ten bate van het programma’.

Nominatie: Kantoor vol Afval (KaVA) in Katwijk door Popma ter Steege Architecten

Kantoor Vol Afval, KaVA. Beeld Stijn Poelstra
Kantoor Vol Afval, KaVA. Beeld Stijn Poelstra

De oude loodsen van voormalig Vliegkamp Valkenburg in Katwijk worden herontwikkeld, vooruitlopend op de stedelijke ontwikkeling van het omliggende terrein. Het Kantoor vol Afval (KaVA) is zoals de naam weggeeft, een project voor hergebruik bij renovatie. Het verouderde defensiekantoor is omgevormd tot een werkomgeving voor de rijksoverheid. Popma ter Steege Architecten hergebruikte materialen uit het gebouw, vond onderdelen in donorgebouwen en maakte nieuwe elementen uit herwonnen materialen.

De jury was unaniem enthousiast over de voorbeeldstellende rol van dit project in de sector. ‘Het is een pilotproject. Tevens is het een nieuw proces om met materialen, aannemers en opdrachtgevers om te gaan. Het is innoveren op het vlak van hergebruik, maar ook daarbuiten’, meent jurylid Marieke Korver. Het kantoor is misschien minder uitgesproken in zijn detaillering, maar het haalt wel maximaal hergebruik. Juryvoorzitter Tracy Metz: ‘KaVA is een project van nu. Het is emblematisch in het circulaire verhaal, maar misschien niet representatief voor het kantoor van de toekomst.’ 

Nominatie: Stadhuis Den Helder door Office Winhov en Van Hoogevest Architecten

Beeld Max Hart Nibbrig
Beeld Max Hart Nibbrig

Het Stadhuis van Den Helder is gevestigd op het voormalige marineterrein van Willemsoord. Het ontwerpteam, bestaande uit Office Winhov en Van Hoogevest Architecten, kreeg de opdracht om het stadhuis te huisvesten in twee heel verschillende havenloodsen: een betonnen zeilmakerij uit 1947 en een monumentale mastenloods uit de negentiende eeuw. 

De transformatie van de gebouwen betekent een belangrijke impuls voor de herontwikkeling van het gebied. Juryvoorzitter Tracy Metz: ‘Dit moet het stadscentrum worden met burgerplein.’ Door terugkerende ontwerpinterventies (materialen en kleuren) vormen beide gebouwen één geheel. De jury meent dat het ontwerp beide gebouwen in hun kracht zet door de ruimtelijke karakteristieken en kwaliteiten maximaal te benutten. Jurylid Mark Timo: ‘De keuze om de betonstructuur bloot te leggen en uit te hollen vind ik indrukwekkend.’ Ook het wegwerken van installaties en akoestisch materiaal bekoort Korver. De jury spreekt lof uit over de samenhang tussen de disciplines restauratie, architectuur en interieur.

Jury

De jury van de ARC24 Interieur Award bestaat uit Ninke Happel (Happel Cornelisse Verhoeven, voorzitter), Marieke Korver (Twee Snoeken), Tracy Metz (journalist), Mark Timo (De Interieurclub) en Charlotte Thomas (de Architect, secretaris).

Charlotte Thomas

Charlotte Thomas

Vakredacteur

Charlotte Thomas (1992) is vakredacteur met een focus op de ruimtelijke beleving, de gebruiker, transformatie en renovatie, en een voorliefde voor design. Ze studeerde af als kunst- en architectuurhistoricus. En heeft onder meer gewerkt bij Stroom Den Haag, Museum Het Schip, AFFR, Vice, Van Eesteren Museum en Galerie Bart. Heb je ideeën, vragen of opmerkingen? Mail naar: charlottethomas@vmnmedia.nl

Beeld Max Hart Nibbrig

Nominatie ARC24 Interieur: Stadhuis Den Helder - Office Winhov en Van...

Sinds het vertrek van de Koninklijke Marine beheert de gemeente de veertig hectare grote Rijkswerf Willemsoord aan de noordoostrand van Den Helder. Het stadsbestuur neemt nu zijn intrek in twee historische panden op de voormalige scheepswerf: het negentiende-eeuwse rijksmonument de mastenloods (gebouw 66) en de naoorlogse zeilmakerij (gebouw 72). De voorheen verspreide bestuursfuncties van Den Helder zijn samengebracht in beide gebouwen.

Beeld PTSA

Nominatie ARC24 Interieur: Kantoor vol Afval (KaVA), Katwijk - Popma...

Het Kantoor vol Afval (KaVA) is een voorbeeldstellend project voor hergebruik bij renovatie in opdracht van het Rijksvastgoedbedrijf. Een verouderd defensie-kantoor is omgevormd tot een eigentijdse werkomgeving voor de Rijksoverheid, conform de (kwaliteits)eisen voor rijkskantoren. Aan de hand van de zogenaamde 'KaVA principes' is systematisch gewerkt aan een werkwijze voor hergebruik van materialen uit het gebouw, onderdelen uit donorgebouwen en nieuwe elementen uit herwonnen materialen.

Uitsnede van foto in de tekst. Beeld Mike Bink, forget-me-nots

Nominatie ARC24 Interieur: Nationaal Holocaustmuseum, Amsterdam -...

Het Nationaal Holocaustmuseum omvat drie cruciale locaties in Amsterdam: de Hollandsche Schouwburg, de voormalige Hervormde Kweekschool en de tramhalte Plantage Middenlaan. Ze zijn allemaal belangrijk in de Nederlandse geschiedenis van de Holocaust en dragen het verhaal van tragedie en heldendom uit. De tentoonstelling moet authentieke details behouden en tegelijkertijd thema's van uitsluiting en discriminatie onderzoeken waarmee Nederlandse joden te maken hebben gehad. Het ontwerp moet de architectonische integriteit en historische betekenis van de gebouwen respecteren.

Beeld Mike Bink

ARC24: Teylers Museum, Haarlem - VEVS

Charles & More en VEVS heeft van Teylers Museum de uitdagende opdracht gekregen om het museumcafé volledig te vernieuwen, met verwijzing naar de historische charme die het Teylers Museum zo kenmerkt.