(Beoogde) aanpak
Het ontwerp van het gebouw is ontwikkeld vanuit één architectonische, integrale visie met ambitieniveau passend bij de centrumlocatie en de circulaire ambities van de opdrachtgevers. Tijdens de ontwerpfases is intensief afgestemd met de stakeholders. In alle ontwerpfasen is meerwaarde in ruimtelijke kwaliteit en het totaalensemble bereikt door de integrale inzet van het team van landschap/stedebouw, projectarchitecten, bouwkundigen, constructief ontwerpers en versterken de planonderdelen elkaar.
Samenwerking met andere disciplines
Het project is systematisch opgezet volgens systems engineering en er is integraal gewerkt in BIM. Het participeren in interdisciplinaire ontwerpteams door de ontwerpers heeft voor kwaliteitsborging van het integrale ontwerp gezorgd. Doordat binnen hetzelfde bedrijf architecten van studioSK, constructeurs en installatie-adviseurs van Movares integraal werken wordt een optimaal resultaat behaald. De lijnen zijn kort en er wordt op één fysieke locatie aan het project gewerkt.
Duurzaamheid
Het project is functioneel, duurzaam, remontabel en als toonbeeld van circulaire ambitie een aanwinst voor de uitstraling van het stationsgebied. De opzet van het gebouw is niet alleen adaptief ten aanzien van toekomstige ontwikkelingen maar ook energiepositief. De glazen overkapping met twee soorten zonnecellen biedt bovendien comfort aan reizigers. Het resultaat is een milieubelasting (MKI score) van €0,83 per jaar per m2 BVO. De MKI score is onder de maximum MPG grenswaarde van van € 1,0.
Materiaal en techniek
De stalling bestaat uit een modulaire staalconstructie en een verdiepingsvloer met hoed-liggers, met daartussen kanaalplaatvloeren. Op de begane grond is de stramienmaat 10,40 bij 5,25 m, waarbij kanaalplaten in de langste richting overspannen. Het dak op de verdieping bestaat uit gelamineerde houten liggers, ondersteund door ronde stalen liggers en kolommen, met een glazen dak erboven. Omdat het dak lichter is dan de vloer, zijn de doorlopende kolommen op de verdieping in aantal gehalveerd.
Maatschappelijke impact
De klassieke symmetrische compositie refereert aan de stationsarchitectuur van het Waterstaatsstation aan de centrumkant. Zo wordt het stationsbeeld versterkt en ontstaat een stedebouwkundig coherent ensemble. Mogelijke overlast voor de omgeving is geminimalisereerd: trillingsarme boorpalen, een modulair bouwsysteem met transporteerbare elementen dat just-in-time kan worden aangevoerd en opgebouwd. In het contract zijn eisen opgenomen t.a.v. verstoring van de natuurlijke ecologische omgeving.
Fysieke impact
Het remontabele aspect van de fietsenstalling wordt vooral bepaald door losmaakbare verbindingen van de verschillende onderdelen. Dat is ook een reden waarom we voor staal hebben gekozen. Er is op de bouwplaats dus niets gelast. Of de fietsenstalling in de toekomst daadwerkelijk gedemonteerd en verplaatst zal worden, is nog niet duidelijk. Ze kunnen afzonderlijk opnieuw worden toegepast, ook op een andere locatie en voor een andere functie.
Sociale Transparantie
Sociale veiligheid is een kernpunt. Het park is in overleg met Karres + Brands structureel opgeschoond van beplanting i.v.m. zichtlijnen van en naar de stalling. Om de bomengroep voor het station is een natuurstenen bank aangelegd als meeting point. Op maaiveld zijn er alleen enkellaags rekken zodat je er overheen kunt kijken en er in alle richtingen overzicht is en zicht op de centraal gelegen stationstoegang. Op de verdieping is er zicht naar het park en de perrons.