Alles over 2000-2009

Beeld Ossip van Duivenbode

SELECT Jaren 10 - Duurzaamheid als opgave: van circulariteit tot open bouwen

Door Harm Tilman - Bij ons vijftigjarig jubileum blikken we terug op de Nederlandse architectuur van de afgelopen vijftig jaar. Vandaag de tweede aflevering waarin we zien hoe in de jaren 10 duurzaamheid in de architectuur een opgave wordt waar je niet meer om heen kunt

De gevel aan het Korte Voorhout is fors doorbroken, waardoor
de eens private tuin een openbaar hof is geworden - Beeld Jeroen Musch

Uit ons archief: Ministerie van Financiën (2009) in Den Haag door Meyer en Van Schooten - Naar een open brutalistisch kantoor

Door Merel Pit - Het ministerie van Financiën is één van de weinige toonaangevende brutalistische bouwwerken in Nederland. Reden genoeg voor voormalig Rijksbouwmeester Jo Coenen om te ijveren voor het behoud van het gebouw, ondanks dat het niet meer voldeed aan de huidige eisen wat betreft klimaat, logistiek en representatie. Meyer en Van Schooten Architecten kreeg als partner in Consortium Safire de opdracht het gebouw te renoveren en daarbij de oorspronkelijke stijl te behouden. Het omvangrijke eisenpakket van de opdrachtgever heeft de architecten niet weerhouden het gebouw ingrijpend aan te pakken. Doordat bij de realisatie is gekozen voor een DBFMO-contract, is het gebouw essentieel veranderd en grondig gemoderniseerd.

De houten onderregel is nagespannen als in een
betonconstructie - Beeld Willem Jan Bluyssen

Houten viaduct Akkerwinde in Sneek door Onix Achterbosch Kunstwerken

Door Herma Hekkema - In Sneek is een uniek bouwsel verrezen: een viaduct met een vrije overspanning van 32 meter, uitgevoerd in hout. Het stoere bouwwerk is ontworpen door een samenwerkingsverband van het Groningse architectenbureau Onix en Achterbosch Architectuur uit Leeuwarden. De complexe vorm, het gegeven dat een 32 meter lange vrije overspanning in hout nooit eerder is gerealiseerd, en het uitgangspunt van een belasting in de hoogste verkeersklasse, maken het ontwerp tot een technische balansoefening op het scherp van de snede.

Het ontwerp van Fretton voor het Fuglsang Kunstmuseum vindt door zijn schaal en horizontale geleding aansluiting met het bestaande landhuis en het landschap - Beeld Helene Binet

Fuglsang Kunstmuseum op Lolland (DK) door Tony Fretton

Door Tomà Berlanda - In Tony Frettons werk keren steeds dezelfde thema's terug, zoals zijn verlangen om architectuur te maken waarmee mensen zich kunnen identificeren. De abstractie van vorm en materialen maken zijn werk vrij van vermaak en spektakel. Hij zoekt hiermee aansluiting bij de Moderne Beweging waarin veel aandacht is voor de sociale rol van de architect. Ook al is deze houding vandaag de dag ongewoon, het heeft geleid tot een subtiel en landschappelijk ontwerp voor het Fuglsang Kunstmuseum op Lolland.

Het Muziekkwartier ligt naast het spoor. Het multifunctionele muziek- en theatercentrum heeft een genereuze buitentrap in de richting van het station en een inclinerende koperen dakschil boven een glaspui naar de kant van het stadscentrum - Beeld Jeroen Musch

Nationaal Muziekkwartier in Enschede door Ector Hoogstad

Door Pierrijn van der Put - In Het Muziekkwartier in Enschede zijn drie muziekzalen onder één dak samengebracht. Poppodium Atak heeft twee popzalen en een café onder zijn hoede, Podium Twente zwaait de scepter over een operazaal met duizend stoelen. In het multifunctionele muziek- en theatercentrum zijn drie zones gemaakt met elk zijn eigen sfeer: een logistieke, een speel- en een publiekszone. In de foyers en in de zalen is gebruik gemaakt van materialen die voor een zintuiglijke ervaring zorgen. Een prikkelend kunstwerk van Petra Blaisse verbindt alle publieksdelen met elkaar.

Recent verschenen