Blog - Hoe overleeft de binnenstad een lockdown?
Lege winkelstraat in Maastricht tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock

Blog - Hoe overleeft de binnenstad een lockdown?

Door Matthijs de Boer - De beelden van lege stadscentra zetten aan het denken. We mogen niet de stad in. Hoe lang houden we dat vol? En hoe lang houdt de stad dat vol?

Er is geen totale Lockdown in Nederland; zoals in Spanje, Italië, Frankrijk.

Maar de verschillen tussen de maatregelen in verschillende landen zijn klein, of het nu lockdown heet of niet: kantoormensen werken thuis, scholen zijn dicht, horeca dicht, veel winkels dicht. En dan wel of niet een verbod om je op straat te begeven, behalve voor noodzakelijke boodschappen. De straten en pleinen van onze geliefde binnensteden bieden een verlaten, doodse aanblik.

Velen zien er een goede oefening in, en een opmaat naar meer thuis werken en vanuit huis inkopen doen. Dat kon allemaal al, gelukkig, maar het gebeurde nog niet op zo’n grote schaal als nu. Ook degenen die dat niet zo nodig of prettig vonden, moeten er nu aan geloven. En misschien valt het reuze mee. Als alles over enige tijd weer normaliseert en de lockdowns worden opgeheven, zullen we zien wie er nog naar kantoor gaat. Of naar school.

Verlaten Leidseplein in Amsterdam tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock
Verlaten Leidseplein in Amsterdam tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock

Openbare interieurs van de stad

Behalve een goede oefening kun je er ook een waarschuwing in zien: Kijk eens hoe de stad eruit ziet als we er niet meer naar toe gaan. Als we doorgaan met alles op internet bestellen, de hele avond achter een beeldscherm blijven zitten en thuis werken omdat kantoor slecht bereikbaar is. Onze binnensteden raken dan ontzield.

Het stadsleven speelt zich af in de openbare ruimte - die is daar speciaal voor. Maar ook in gebouwen: café’s en restaurants, bibliotheken, warenhuizen, theaters, lobby’s van stadhuizen. De in meer of mindere mate openbare interieurs van de stad. Plekken waar iedereen mag zijn en waar veel mensen graag komen.

Dat we daar nu niet naar toe mogen raakt de hele bevolking, maar niet iedereen even hard.

Lege straat in Breda tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock
Lege straat in Breda tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock

Ongelijkheid

Door de lockdown ontstaat direct een nieuwe ongelijkheid tussen de oude groepen: rijk en arm. De ‘rijken’ hebben een huis waar het prettig toeven is, en groot genoeg om je af te zonderen als dat voor werk of studie nodig is Er zijn aangename plekken voor ontspanning, of dat nu een ‘man cave’ is, een studeerkamer of een binnenzwembad. Er is een eigen tuin waar je ook lekker buiten kunt zijn. Maar ook zijn er mensen die drie-hoog-achter wonen, zonder tuin, een balkonnetje waar ook de vuilnisbak staat, ze zitten met meer mensen in kleinere kamers - men zit op elkaars lip, moet rekening houden met andermans activiteiten en mogelijk hindert men elkaar. En dan zijn er nog de mensen die alleen wonen en voor wie eenzaamheid dreigt.

Verlaten winkelstraat in Maastricht tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock
Verlaten winkelstraat in Maastricht tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock

Inclusieve ruimte

Tegenover de ongelijkheid in het wonen staat de openbare ruimte als egalitaire, inclusieve ruimte. Voor iedereen in gelijke mate toegankelijk: arm of rijk. Als de openbare ruimte leeg is en niet gebruikt kan worden komt dit pijnlijk aan het licht. Voor de mensen met een fijn ruim huis is het best even uit te houden. Voor de klein behuisden en de eenzamen is dat lastiger. Voor hun is het gemis van de openbare ruimte ernstiger. Er is dus een verschil in urgentie.

Maar of je nu rijk bent of arm, we willen er allemaal wel eens even uit. De stad in!

Naar winkels, café of restaurant. Naar theater, bioscoop of museum. Naar de bieb, omdat je daar prettiger studeert. Of gewoon naar de straten en de pleinen. Waar je vrienden zijn. Of waar je juist volkomen anoniem kunt zijn tussen andere stedelingen. In beide gevallen is het niet de bedoeling dat je alleen bent. Ontmoeting is het motief om naar de stad te gaan, om je in de openbare ruimte te begeven. De ontmoeting is de bestaansreden van de stad. Die ontmoeting kan gepland zijn of juist verrassend, met bekenden of juist met mensen van buiten je vriendenkring of zelfs buiten je ‘comfort zone’. In de openbare ruimte maakt het niet uit hoe groot je huis is, of hoe dik je portemonnee. De openbare ruimte is in gelijke mate van ieder.

De Dam in Amsterdam tijdens de coronacrisis. Beeld MWA Hart Nibbrig

Bewoners en voorzieningen

De binnensteden hadden het zonder lockdown al moeilijk genoeg. Omdat we er de afgelopen decennia monofunctionele winkelcentra van hebben gemaakt. En nu we op internet onze spullen kopen hebben de winkels het moeilijk en worden de stadscentra door leegstand geplaagd. Uiteindelijk wordt alles horeca, wordt wel voorspeld. Maar ook horeca alleen kan geen stadscentrum dragen. Voor levendigheid zijn bewoners nodig. Veel bewoners, met alle voorzieningen die daarbij horen rondom op loopafstand. Cultuur, onderwijs, zorg, horeca, ontspanning - ze horen allemaal in grote hoeveelheid in dichtbebouwde en dichtbevolkte stadscentra aanwezig te zijn.

Lege Kalverstraat in Amsterdam tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock
Lege Kalverstraat in Amsterdam tijdens de coronacrisis. Beeld Shutterstock

Inclusief en divers

De openbare ruimte hebben we lang voor een al te groot deel aan de auto opgeofferd. De openbare ruimte is daardoor niet meer inclusief. Mensen met te dikke SUV’s claimen ten onrechte meer openbare ruimte dan anderen. Voor mensen met minder toegang tot mobiliteit, omdat ze zich geen auto kunnen veroorloven, of ver weg wonen, en voor wie openbaar vervoer gewoon te duur is, is de stad toch al minder toegankelijk. Kinderen kunnen op allerlei plekken niet komen, tenzij ze gebracht worden. Ook zijn er nog buurten en stadsdelen waar, om wat voor reden dan ook, niet alle bevolkingsgroepen welkom lijken te zijn. Van gated communities tot ‘no go areas’, allemaal foute boel, in welke vorm en op welke plek dan ook. Er kunnen plekken zijn waar de een zich thuis voelt en de ander niet, maar het principe van de openbare ruimte is, dat die voor iedereen in gelijke mate toegankelijk is. Ieders recht op het gebruik van de openbare ruimte is gelijk, ongeacht inkomen, afkomst, vervoermiddel of wat voor verschil dan ook. De beperkingen nu zijn ook voor iedereen gelijk, maar ze komen dus voor de een veel harder aan dan voor de ander. Voorlopig heeft elke voetganger die cirkel met een straal van 1,50 meter om zich heen en dat wordt al lastig genoeg als je elkaar wilt passeren op een smal trottoir.

Nu we thuis zitten, zijn er een paar dingen om over na te denken die de openbare ruimte van de stad aangaan. Belangrijke dingen die vanzelfsprekend zouden moeten zijn, maar die we extra waarderen als we straks weer de stad in mogen, en waar we dus zuinig op moeten zijn:

De inclusiviteit van de openbare ruimte en de diversiteit van het stadscentrum.

Lees verder

Matthijs de Boer is stedenbouwkundige en architect. Zijn in Rotterdam gevestigde bureau mdbs doet ontwerpwerk en onderzoek, veelal op het grensvlak van stedenbouw en architectuur. De Boer is actief in het bouwkunstonderwijs en is auteur van het recent verschenen boek 'Binnen in de stad, ontwerp en gebruik van publieke interieurs'.

Meer informatie over Matthijs de Boer en zijn bureau mdbs is te vinden op www.mdbs.nl

Woonkaart 0.1: woningen bouwen in samenhang met andere grote ruimtelijke opgaven

Geen revolutie maar integrale ontwikkeling als wenkend perspectief

Als we de berichten in de media mogen geloven, worden er de komende tien jaar 1 miljoen woningen gebouwd. Projectontwikkelaars staan werkelijk te popelen en willen zo snel mogelijk aan de slag. Ook vanuit de politiek klinken stemmen op om zo snel en efficiënt mogelijk, zo veel mogelijk woningen te bouwen tegen de laagste prijs.

De Nelson Mandelabrug in Zoetermeer wordt in de plannen een centrale stationshal

Zoetermeer krijgt mogelijk station van formaat

Zoetermeer wil graag het huidige busstation in het centrum verplaatsen naar station Driemanspolder met de Mandelabrug (ook wel bekend van de verkiezing van 'De lelijkste plek van Nederland'). Het stadsbestuur presenteerde deze week de plannen waarmee het gewenste ov-knooppunt dichtbij komt. Voor het ontwerp wordt Team V Architectuur ingeschakeld, het bureau dat ook station Lansingerland ontwierp.

Paleiskwartier. Beeldbank BV Paleiskwartier

Vijf vragen aan Shyam Khandekar over het Paleiskwartier

Khandekar schreef een boek over zijn levenswerk, het Paleiskwartier. 'Ontwerpen voor duurzaamheid door herontwikkeling: Leren van Paleiskwartier' laat een succesvol stedelijk herontwikkelingsproject zien, een project waar men lering uit kan trekken. Met name nu Nederland op de drempel staat van een belangrijke gebeurtenis, namelijk het vinden van ruimte voor 1 miljoen nieuwe woningen, is dit boekwerk van belang. Nu meer dan ooit tevoren.

SEM in Hoofddorp door Kraaijvanger Architects. Beeld Plotvis

SEM: Een ontmoetingsplek voor de stad

Hoofddorp krijgt een nieuw duurzaam woongebouw aan het Raadhuisplein. Het dorp is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een stad. Dit vraagt om een transformatie van het centrale plein in de stad naar een dynamische ontmoetingsplek. Het Raadhuisplein wordt een bruisende plek in de stad waar verbondenheid, stedelijkheid en dynamiek centraal staan. Op de plek van de betonnen parkeerplaats wordt met de komst van SEM een ontmoetingsplek gemaakt; een duurzame groene woonomgeving.