Hybride duurzaamheid, voorbij de avant-garde?
Beeld David Meulenbeld

Hybride duurzaamheid, voorbij de avant-garde?

De nieuwste editie van de Architect is er! Hybride duurzaamheid staat centraal, en dat terwijl de vorige editie ook over duurzaam bouwen ging: over hergebruik en afval als grondstof. En nog maar een jaar geleden schreven we een hele editie vol over biobased bouwen.

Als redactie hebben we de neiging om ons te focussen op één aspect van duurzaam bouwen. Hiermee hebben we een helder onderwerp te pakken, kunnen we gemakkelijk projecten selecteren en inhoudelijk de diepte in. De projecten die we vervolgens bespreken zijn vaak experimenteel, bevinden zich in de voorhoede van wat mogelijk is. Ze rekken de grenzen van ons vakgebied op. Heel inspirerend.

Maar deze aanpak heeft ook nadelen. Allereerst missen we veel andere interessante projecten. Ten tweede is het gros van de gebouwenvoorraad, dus waar we grote duurzame slagen kunnen maken, niet zo experimenteel van aard. Uiteindelijk worden bij de meeste gebouwen meer en minder duurzame maatregelen op elkaar gestapeld. Hybride duurzaamheid dus.

Een legitieme benadering als je bedenkt dat de ene duurzame maatregel de andere soms in de weg zit. Zo is triple glazing goed voor de isolatiewaarde, maar gaat de totale CO2-uitstoot van het gebouw omhoog. Aan architecten de taak om per situatie continu af te wegen wanneer welke maatregel past.

In deze editie staan tal van voorbeelden, maar helaas niet het nieuwe hoofdkantoor van DPG Media. De editie kwam te vroeg, want het pand was nog niet opgeleverd. Gelukkig was het wel mogelijk om één mooie foto te maken. Die kwam bij mijn redactioneel.

Lees alle must-reads van deze week! Groet, Merel

PS Wist je dat je al voor €27,- een editie kunt kopen?

Merel Pit

Merel Pit

Hoofdredacteur de Architect

Merel Pit (1981) is sinds januari 2021 hoofdredacteur van de Architect. Daarmee is ze terug op haar ‘oude nest’ waar ze in 2008 als vakredacteur haar carrière in de architectuurjournalistiek begon. Heb je input voor sterke verhalen? Mail haar op merelpit@vmnmedia.nl.

Transformatie naoorlogse school in Dordrecht door Studio Nauta en Vanschagen. Beeld Paul Swagerman

Zonder goed opdrachtnemerschap is de architectuur nergens

Een opdracht winnen en dan de verliezende partij erbij vragen. Jan Nauta deed het. Bij de transformatie en uitbreiding van een naoorlogse school in Dordrecht sloeg hij de handen ineen met de ervaren architecten van Vanschagen. 'Ik heb er geen seconde spijt van gehad. We hebben veel van elkaars expertises geleerd maar belangrijker nog was het werkplezier.'

Vlnr: Hardlopen in Rotterdam. Beeld Iris van den Broek, Het Predikheren door Korteknie Stuhlmacher Architecten (KSA). Beeld Maurice Tjon a Tham en een openbaar toilet in Jingo-Dori Park. Beeld Satoshi Nagare

Een leefbare stad herken je aan kerken, openbare toiletten én...

Religieus erfgoed staat steeds vaker leeg. Kerkgenootschappen krimpen, vergrijzen en kunnen de zorg voor het gebouw niet meer aan. Vaak wordt daarom overgegaan tot sloop. Architect en PhD-kandidaat Charlotte Ardui stelt dat dit eeuwig zonde is, want 'vanuit hun centrale positie in de buurt ordenen, structuren en oriënteren ze'. Met drie inspirerende voorbeelden uit Vlaanderen toont ze in een artikel voor hoe (naoorlogse) kerken een belangrijke rol op wijkniveau kunnen spelen.

Beeld Pepijn Spijkers

Wat architecten doen, gaat verder dan de bouwkundige mogelijkheden...

Als er geen architecten meer zijn, worden er geen goede gebouwen meer gemaakt. Misschien een boute stelling, maar zo simpel is het. En ik geloof dat we dit als vakgemeenschap meer moeten uitdragen.

Beeld Shutterstock

Om als vakgemeenschap sterker te staan, is er maar één oplossing:...

Terwijl veel architectenbureaus het zomertendercircus achter de rug hebben, pende Reinoud Schaatsbergen 9 tips neer 'how to tender'. Dit naar aanleiding van gesprekken met Henk de Gelder, Arne Lijbers en Jan Knikker. Knikker kwam met de beste tip: doe niet meer dan wordt gevraagd. 'Het vernietigt de markt. Ze zeggen tegen hun opdrachtgever: ons werk is letterlijk waardeloos, want we doen het gratis.'