Maar niet alleen goed gekozen woorden zijn essentieel om de toekomstvisies van architecten aantrekkelijk te beschrijven. Ook mooie beelden zijn belangrijk, wat weer eens duidelijk werd tijdens de perspresentatie van de transformatie van de Algemene Rekenkamer. Samen met hoofdredacteur Merel Pit was ik daarvoor vorige week naar Den Haag getogen. Ninke Happel mocht na maanden van zwijgplicht eindelijk haar verhaal vertellen en de visie uitleggen die haar bureau Happel Cornelisse Verhoeven Architecten ontwikkelden voor het enige overheidsgebouw dat eind vorige eeuw door Aldo van Eyck is ontworpen.
‘Alles is uniek en even waardevol en toch moeten we keuzes maken’, zei Happel eerlijk. Om meer bruikbare vierkant meters te maken offeren ze de beroemde regenboogtrap op en voegen ze een nieuw trappenhuis toe. Daardoor kunnen tegelijk grote delen van het gebouw minutieus worden gerenoveerd en heeft het hele complex voor de komende decennia een A+++ label. Bovendien kan de Rekenkamer blijven werken aan het Lange Voorhout waar zij al ruim 150 jaar zijn gevestigd.
Lees mijn editor’s choice must reads van november!
Groeten,
Floortje
- Happel Cornelisse Verhoeven pakt Rekenkamer door Aldo van Eyck zorgvuldig aan, maar offert de regenboogtrap op
- Hou op met moddertaal! En ontwerp ook geen ‘transparante plinten’ meer
- Sociale woningbouw Volante door Monadnock verhoudt zich zowel tot de beaux-arts als tot het modernisme
- De methode ‘Mevrouw Meijer’: hoe oude schoolgebouwen een tweede leven krijgen
- Pieter Bedaux toont wat zijn hand en hoofd doen als Alvar Aalto over zijn schouder meekijkt