Alles over Cees Zwinkels

Entreezijde AZU; overzicht vanaf de parkeergarage - Beeld Arthur Blonk

Een gebouw als een woonwijk, Academisch Ziekenhuis Utrecht

Door Cees Zwinkels - Ondanks zijn enorme omvang maakt het net in gebruik genomen Academisch Ziekenhuis Utrecht bij een eerste kennismaking een aangename indruk. De ruimtelijke geleding van het gebouw rondom de entree en het kleur- en materiaalgebruik in de architectuur spelen hierbij een belangrijke rol. Ook in het inwendige blijkt het AZU meer te zijn dan de omhulling van een uiterst gecompliceerd medisch-universitair apparaat. EGM-Architecten zijn er in geslaagd de vele en zeer uiteenlopende eisen tot een redelijk helder en overzichtelijk geheel samen te smeden. Naast het functionele heeft vooral ook het menselijke aspect van gebruik en beleving een duidelijk stempel op het complex gedrukt.

Woningbouwfestival Den Haag

Woningbouwfestival Den Haag

Door Cees Zwinkels - Naar verwachting zal Den Haag in 1989 zijn 200.000ste woning bouwen. Vanuit de gemeente wordt deze gelegenheid aangegrepen om met een woningbouwfestival een tentoonstelling op ware grootte te realiseren. Binnen een stedenbouwkundig plan van OMA (in samenwerking met gemeentelijke diensten) kunnen ruim 500 woningen worden gebouwd op een smalle strook in de naoorlogse wijk Morgenstond. De bedoeling van de organisatoren is hierbij dat het festival leert hoe er met de overwegend nog goede naoorlogse wijken moet/kan worden omgegaan. Dit gebeurt in bredere zin al met het zogenaamde AANPAK-beleid. Door de eerste schetsontwerpen die voor het festival nu gereed zijn, het geheel aan prijsvragen en de verdere architectenkeuze komt het accent echter nogal sterk op de vormgeving te liggen. Heeft wethouder G. van Otterloo wel het juiste middel gekozen bij het beoogde doel?

Maquette ontwerp Teun Koolhaas Associates. Foto: Sybolt Voeten.

Utrechtsebaan in Den Haag

Door Cees Zwinkels - Voor Den Haag was de Utrechtsebaan jarenlang een verkeerstechnisch noodzakelijk, maar verder slechts hinderlijk en lelijk ding. Een stroom van bouwplannen bewees plotseling de grote economische potenties van het gebied eromheen. Nog plotselinger is de herwaardering van de verguisde tunnelbak. Bij de bespreking van drie stedebouwkundige plannen die de gemeente Den Haag, Rijksgebouwendienst en Nationale Nederlanden hebben laten ontwikkelen werd de Utrechtsebaan volop geprezen. Onafhankelijke deskundigen en de commissie die de drie plannen beoordeelde hebben het over "... een pracht ding ..." en "... een waardevol ruimtelijk-beeldend element in de stad ..." Beschikt Den Haag —al jaren— over een verborgen schat?

Renovatie Wilhelm-Pieck-Strasse. Een van de zeldzame panden die hun oorspronkelijke ornamenten hebben
behouden zien we aan de overkant van het kruispunt, rechts.

Reconstructie en stadsvernieuwing in Oost-Berlijn

Door Cees Zwinkels - Terwijl in West-Berlijn op vooral traditionele wijze de oogstrelende projecten van de IBA worden gebouwd voltrekt zich in Oost- Berlijn een omvangrijke stadsvernieuwingsoperatie volgens industriële bouwprincipes. Tegelijkertijd wordt het oude centrum van de stad, dat na de oorlog zwaar gehavend achterbleef en sindsdien verder verkommerde, op indrukwekkende wijze gereconstrueerd. Ook voor Oost-Berlijn is het 750-jarig bestaan van de stad een stimulans om versneld bouwprogramma's af te wikkelen. Een herwaardering van de binnenstad die duidelijk verwant is aan de beweging die zich aan deze kant van de scheidslijn tussen oost en west manifesteert.

Luchtopname van mei 1982. Op de voorgrond de Olstgracht. Loerakkers
grachtenwand is nabij de Wagenmakersbaan, met een afsluitend stukje
bedrijfsruimte, bijna klaar. Rechts op de foto is langs het Weerwater het
woningwet-project van architect Schippers nog in aanbouw. Foto: Bart
Hofmeester.

1e Fase Centrum Almere-Stad door Loerakker en Rijnboutt

Door Cees Zwinkels - De eerste fase van het centrum van Almere-Stad is nu gereed. Daarin hebben twee Amsterdamse architecten een groot aandeel gehad. Kees Rijnboutt, wiens winkelpassage inmiddels vrij algemeen bekend is, en zijn compagnon Ben Loerakker, die aanpalend een wat minder uitbundig complex woningen met winkels, kleine kantoren en een parkeergarage realiseerde. Dit artikel gaat over de aanzet voor het centrum van Almere-Stad, met een accent op de bijdrage van Loerakker. Aansluitend wordt ingegaan op de ontwikkeling van het gehele centrum, zoals dit zich in de komende jaren zal ontpoppen.

Perspectief van het plan EMPEO/HWST

Een nieuw centrum voor Houten EMPEO/HWST

Door Cees Zwinkels - Binnen enkele weken wordt een begin gemaakt met de bouw van het nieuwe centrum voor groeikern Houten. Na een grondige voorbereiding van de zijde van de gemeente werd in nog geen driekwart jaar een projectontwikkelaar gecontracteerd op basis van een door ontwerpers van bureau Hoogstad Weeber Schulze en Van Tilburg B.V. geleverd plan. Houten, de procedure en het plan: daar gaat het in dit artikel om.

Interieur HEMA-kantoor.

Interieur Koninklijke Bijenkorf Beheer door OD 205

Door Egbert Koster en Cees Zwinkels - De Koninklijke Bijenkorf Beheer omvat een aantal zelfstandig opererende detailhandels bedrijven. Het in één complex realiseren van centrale kantoren mocht daarom niet uitmonden in 'n eenheidsworst. Teneinde de 'identiteit van de delen' (de werkmaatschappijen) tot zijn recht te doen komen werd voor elk van de gebouwen een andere interieur- architect ingeschakeld. Voor twee gebouwen waren dat medewerkers van OD 205; voor de twee andere gebouwen nam men de onafhankelijke bureaus Aardewerk en Premsela-Vonk. Het ruimtelijk gegeven was voor allen in principe gelijk. De uitwerking is als gevolg van gebruikerswensen én de voorkeuren van de interieur-architecten duidelijk verschillend.

Wijkcentrum ’t Karregat door Frank van Klingeren

Wijkcentrum 't Karregat door Frank van Klingeren

Door Cees Zwinkels - Op 20 maart jongstleden werd met enig feestvertoon het Eindhovense multifunctionele wijkcentrum 't Karregat heropend. Dat wil zeggen: het commerciële gedeelte ervan, wat onder beheer staat van AMRO-Projectontwikkeling. De in het gebouw ondergebrachte scholen - te beschouwen als het meest experimentele onderdeel van het geheel waren al eerder grondig verbouwd. Met deze ingrepen is de openheid die 't Karregat oorspronkelijk kenmerkte tot minder dan de helft teruggebracht. Toch mag men hieraan niet de conclusie verbinden dat het zonder meer een mislukking is geworden, zoals hier en daar simpelweg wordt gesteld, 't Karregat was een veelzijdig experiment, te vergelijken met een ongetemde rivier: door de verbouwingen is deze nu 'genormaliseerd' en gekanaliseerd. De gevaren van het buiten de oevers treden zijn verdwenen. Tegelijkertijd helaas ook een deel van de natuurlijke kracht en charme.

Recent verschenen