Alles over Liesbeth Melis

Bibliotheque Nationale in Parijs (F) door Dominique Perrault

Bibliotheque Nationale in Parijs (F) door Dominique Perrault

Door Liesbeth Melis - Het zal nog ruim een jaar duren voordat de Bibliotheque Nationale de France in Parijs voor het publiek geopend wordt. De magazijnen zijn nog leeg, maar de vier glazen torens bepalen reeds in hoge mate het beeld van de 'Rive gauche', zoals het grootste recente revitaliseringsgebied in de zuidoost-hoek van Parijs wordt genoemd. Toch zegt Dominique Perrault dat hij het liefst een onzichtbaar gebouw had gemaakt. Een onmogelijk streven bij een gebouw van zo'n 159.855 m2. Volgens Liesbeth Melis is het is een uiterst conceptueel ontwerp, dat fascineert door zijn paradoxale karakter. Ed Melet gaat in op de wijze waarop Perrault materialen toepast om het gebouw letterlijk meerdere lagen te geven.

Zicht vanaf het Spui - Luuk Kramer

Stadhuis en Bibliotheek in Den Haag door Richard Meier

Door Liesbeth Melis - In september zal het stadhuis en de bibliotheek in Den Haag naar ontwerp van Richard Meier officieel haar deuren openen. Het stadhuisgedeelte is inmiddels al opgeleverd. Ook al is de openbare ruimte om en in het gebouw nog een chaos en valt een definitief oordeel misschien nog niet te vellen; over het gebouw zelf kan alvast opgemerkt worden dat het vooral enorm en monolithisch is. De keuze voor het ontwerp van Meier, die een gigantisch atrium als publieksforum wilde, lijkt achteraf een ongelukkige geweest.

Grote zaal. De armaturen bestaan uit autoruiten - Beeld Jeroen van Putten

Theatercomplex De Harmonie in Leeuwarden door Frits van Dongen

Door Liesbeth Melis - In 1990 won Frits van Dongen van de Architecten Cie de meervoudige opdracht voor een nieuw theatercomplex op het terrein van de voormalige Harmonie. Tot dan toe had dit negentiende-eeuwse classicistische bouwwerk als theater gefunctioneerd, maar de verandering in betekenis van een klassiek theater tot een modern geoutilleerd zalenverhuurbedrijf noopte tot een nieuw gebouw dat beter aan de eisen van deze tijd zou voldoen. Van Dongen ontwierp een multifunctioneel gebouw, waarbij de sfeer van het theater drager van het ontwerp was.

Straatgevel met op de voorgrond rechts nog een deel van de Wiebengahal. Foto Kim Zwarts

Bonnefantenmuseum in Maastricht door Aldo Rossi

Door Liesbeth Melis - Het Bonnefantenmuseum in Maastricht, ontworpen door Aldo Rossi, opent begin maart haar deuren voor het publiek. In alle opzichten is het de tegenpool van het museum in Groningen, ontworpen door landgenoot Allessandro Mendini. Waar Mendini nadrukkelijk een getuigenis wil geven van de jaren tachtig kiest Rossi voor een tijdloos gebouw. Maar hoe tijdloos is het museum van Rossi? De starre, typisch negentiende-eeuwse museumtypologie is door hem getransformeerd tot een museumgebouw dat ook in deze tijd bestaansrecht heeft. Hierbij is Rossi niet blijven steken in een schematisch abstractie; het Bonnefantenmuseum is wel degelijk een materieel en tactiel gebouw.

Axonometrie Groninger Museum, ontworpen door Alessandro Mendini i.s.m. Francesco Mendini, Gerda Vossaert en Alexandre Mocika. Rechts het gedeelte dat door Frank Stella ontworpen is.

Groninger Museum in Groningen door Alessandro Mendini

Door Seerp Hiddema en Liesbeth Melis - In Groningen werden onlangs de plannen geopenbaard voor het spraakmakende museum in de Zwaaikom van het Verbindingskanaal. De Italiaan Alessandro Mendini (Milaan 1931) tekende voor het ontwerp en nodigde de vormgevers Michele de Lucchi, Philippe Starck en de beeldend kunstenaar Frank Stella als gastarchitecten uit. Voor het gedeelte dat Stella ontworpen heeft is de financiering nog niet rond en dit zal dus pas in een tweede fase in uitvoering genomen worden. Volgens directeur Frans Haks is het grensvervagend, vernieuwend en eigentijds. Volgens Seerp Hiddema en Liesbeth Melis is het vooral vormgeving en is er nauwelijks sprake van architectuur.

In tegenstelling tot de gesloten voorgevel heeft de achtergevel een heel open karakter. Door het aanbrengen van een serre met zigzagpui, het witstuccen van de achtergevel en het toepassen van extra glas is de relatie tussen de tuin en de villa verbeterd - Beeld Gerhard Jaeger

Villa in Wassenaar door Sjoerd Sjoeters

Door Liesbeth Melis - Een kapitale villa in Wassenaar-Zuid werd onlangs door Sjoerd Soeters getransformeerd tot een gebouw, waarin elke ruimte een nieuwe verrassing biedt. Onverwachte uitzichten, steeds nieuwe ruimtevormen, een gevarieerd en warm materiaalgebruik, maken een bezoek aan de villa tot een avontuurlijk gebeuren. Op ontdekkingsreis door een sensueel landschap. In Nederland wordt Soeters niet altijd even serieus genomen, maar ligt dat niet eerder aan de tamelijk nuchtere aard van de Hollander dan aan de kwaliteit van het werk van Soeters?

'Polderblik', ontworpen door Teun Koolhaas.

Polderblik in Almere door Teun Koolhaas

Door Liesbeth Melis - Na het succes van de prijsvraag 'Ongewoon Wonen', die in 1982 werd gehouden, organiseerde de stichting De Fantasie in 1985 een nieuwe wedstrijd onder de titel Tijdelijk Wonen'. Zeventien prijswinnaars werden in de gelegenheid gesteld hun ontwerp te realiseren. Evenals in 1982 bestond de prijs uit het ter beschikking stellen van een stuk bouwgrond voor een periode van vijf jaar. Teun Koolhaas was een van hen. Hij gaf zijn inzending de naam Polderblik, met welke titel meteen het belangrijkste ontwerpuitgangspunt, de polder, is aangegeven.

Axonometire met voor- en achteraanzicht, situatie en ontsluiting van de woningen.

Woongebouw Checkpoint Charlie in Berlijn door OMA

Door Liesbeth Melis - Op dit moment naderen in Berlijn de laatste IBA-projecten hun voltooiing. Eén daarvan is een woningbouwproject met voorzieningen voor de geallieerden, ontworpen door OMA (Londen), vlak bij de grensovergang Checkpoint Charlie in de Südliche Friedrichstadt. Niet alleen gaf OMA met dit plan een duidelijk kritisch antwoord op de reconstructie van de stad zoals Kleihues zich die voorstelde, maar nam zij als een van de weinige IBA-deelnemers het bestaan van de muur op een vanzelfsprekende wijze op in het plan. Ook als Oost- en West-Berlijn herenigd worden en de muur verdwenen is dan ligt een van de kwaliteiten van dit woningbouwproject in het feit dat hieraan een stuk twintigste-eeuwse geschiedenis afleesbaar is.

Recent verschenen